ASIAKKAIDEN OHJAUTUMINEN VARKAUDEN TYÖVOIMAN PALVELUKESKUS PALETTIIN
Rytkönen, Tiina (2013)
Rytkönen, Tiina
Diakonia-ammattikorkeakoulu
2013
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013111717199
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013111717199
Tiivistelmä
Rytkönen, Tiina. Asiakkaiden ohjautuminen Varkauden työvoiman palvelukeskus Palettiin. Pieksämäki, syksy 2013, 67 s., 4 liitettä. Diakonia-ammattikorkeakoulu, Pieksämäki, Sosiaalialan koulutusohjelma, Sosiaali- ja kasvatusalan suuntautumisvaihtoehto, sosionomi (AMK).
Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää, mitkä tekijät vaikeuttavat tai helpottavat asiakkaiden ohjaamista Varkauden työvoiman palvelukeskus Palettiin. Edellä mainitut tekijät sisältyvät kehittämissuunnitelmaehdotukseen, jonka tarkoituksena on saada asiakasohjautuminen lisääntymään. Opinnäytetyö toteutettiin lähettämällä kysely Varkauden ja Leppävirran työ- ja elinkeinotoimiston ja sosiaalitoimistojen työntekijöille sekä haastattelemalla Paletin asiakkaita.
Opinnäytetyössä käytettiin sekä kvantitatiivisia että kvalitatiivisia menetelmiä. Tietoa kerättiin työntekijöiltä Webropol-kyselyllä ja asiakkailta teemahaastattelulla, joka toteutettiin yksilöhaastatteluna. Haastattelut litteroitiin. Litteroitu aineisto analysoitiin käyttämällä aineistolähtöistä sisällönanalyysia.
Työttömän ohjaaminen Paletin palveluun on palveluohjausta, jossa tulee ottaa huomioon monia tekijöitä. Kyselyjen keskeisimpinä tuloksina nousi asiakkaiden palvelutarpeen määritys, palvelukeskuksen toiminnan tuntemus ja ohjautumisen järjestäminen luomalla asiakkaille tutustumisaikoja Palettiin. Asiakkaiden haastattelujen tulokset olivat samankaltaisia.
Tulosten perusteella voidaan todeta, että työntekijät tarvitsevat lisää osaamista palvelutarpeen arvioimiseen sekä tietoutta Paletin palveluista ja toiminnasta. Kehittämissuunnitelmaehdotus sisältää ideoita sekä Paletille että lähettäville tahoille ohjautumisen helpottamiseksi. Ehdotus esitellään Paletin ohjausryhmälle, työ- ja elinkeinotoimistolle ja sosiaalityön toimistolle, minkä jälkeen sovitaan jatkotoimista.
Asiasanat: työtön, työttömyys, palveluohjaus, palvelutarve
Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää, mitkä tekijät vaikeuttavat tai helpottavat asiakkaiden ohjaamista Varkauden työvoiman palvelukeskus Palettiin. Edellä mainitut tekijät sisältyvät kehittämissuunnitelmaehdotukseen, jonka tarkoituksena on saada asiakasohjautuminen lisääntymään. Opinnäytetyö toteutettiin lähettämällä kysely Varkauden ja Leppävirran työ- ja elinkeinotoimiston ja sosiaalitoimistojen työntekijöille sekä haastattelemalla Paletin asiakkaita.
Opinnäytetyössä käytettiin sekä kvantitatiivisia että kvalitatiivisia menetelmiä. Tietoa kerättiin työntekijöiltä Webropol-kyselyllä ja asiakkailta teemahaastattelulla, joka toteutettiin yksilöhaastatteluna. Haastattelut litteroitiin. Litteroitu aineisto analysoitiin käyttämällä aineistolähtöistä sisällönanalyysia.
Työttömän ohjaaminen Paletin palveluun on palveluohjausta, jossa tulee ottaa huomioon monia tekijöitä. Kyselyjen keskeisimpinä tuloksina nousi asiakkaiden palvelutarpeen määritys, palvelukeskuksen toiminnan tuntemus ja ohjautumisen järjestäminen luomalla asiakkaille tutustumisaikoja Palettiin. Asiakkaiden haastattelujen tulokset olivat samankaltaisia.
Tulosten perusteella voidaan todeta, että työntekijät tarvitsevat lisää osaamista palvelutarpeen arvioimiseen sekä tietoutta Paletin palveluista ja toiminnasta. Kehittämissuunnitelmaehdotus sisältää ideoita sekä Paletille että lähettäville tahoille ohjautumisen helpottamiseksi. Ehdotus esitellään Paletin ohjausryhmälle, työ- ja elinkeinotoimistolle ja sosiaalityön toimistolle, minkä jälkeen sovitaan jatkotoimista.
Asiasanat: työtön, työttömyys, palveluohjaus, palvelutarve