Markkinointisuunnitelma: Case Rella Oy
Ronkainen, Sari (2013)
Ronkainen, Sari
Savonia-ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013112618371
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013112618371
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö on tehty ohjelmapalveluyrityksen Rella Oy:n toimeksiannosta. Rella Oy on pieni yritys, jonka toiminta sijoittuu Etelä-Savon kuntaan nimeltä Joroinen. Yritys tarjoaa elämyksiä asiakkailleen islanninhevosia hyödyntäen. Yrityksessä tapahtuneiden omistajamuutosten vuoksi uusia investointeja ja palveluita on tarjolla ja kehitteillä. Yritykselle valmistui sauna ja palju, jotka tuodaan tässä työssä eniten yrityksen toiminnoista ilmi. Työn tarkoitus on luoda yritykselle toimiva markkinointisuunnitelma, samalla selvittää alan markkinoiden nykytilanne ja luoda suuntaa tulevaisuutta varten. Markkinointisuunnitelma käsittää koko yrityksen toimintoja, mutta sauna ja palju ovat sen pääasiallisia kehityksen kohteita.
Työ on toiminnallinen opinnäytetyö, joten siinä on selkeä raporttiosio ja toiminnallinen tuotos eli markkinointisuunnitelma. Raporttiosio koostuu johdannosta, teoriaosiosta, työn arvioinnista ja pohdinnoista. Teoriaosio käsittelee elämysmatkailua ja markkinoinnin johtamista ja suunnittelua. Yrityksen tuotteet on suunniteltu niin, että ne tuottavat asiakkailleen mahdollisimman voimakkaita elämyksiä. Elämys syntyy tuotteiden elementtien ja asiakkaan kokemusten avulla. Markkinointi kuuluu yrityksen jokapäiväiseen toimintaan ja sen tärkeys kasvaa entisestään, kovan kilpailutilanteen vuoksi. Hyvä johtaminen ja suunnittelu mahdollistavat tavoitteiden saavuttamisen ja myös paremman tuloksen. Liitteistä löytyy markkinointisuunnitelma, joka perustuu käytettyihin teorioihin ja yrittäjän kanssa käytyihin keskusteluihin.
Työn tarkoituksena on luoda yritykselle toimiva markkinointisuunnitelma, jota se voi käyttää hyödykseen tulevaisuudessakin. Markkinointisuunnitelma on luotu yhdeksi vuodeksi ja tässä tapauksessa se kattaa vuoden 2014. Sen tarkoituksena on laatia tavoitteita ja suunnitelmia tavoitteiden toteuttamiseksi. Samalla se tarkastelee yrityksen nykytilannetta ja kilpailijoita.
Työ on toiminnallinen opinnäytetyö, joten siinä on selkeä raporttiosio ja toiminnallinen tuotos eli markkinointisuunnitelma. Raporttiosio koostuu johdannosta, teoriaosiosta, työn arvioinnista ja pohdinnoista. Teoriaosio käsittelee elämysmatkailua ja markkinoinnin johtamista ja suunnittelua. Yrityksen tuotteet on suunniteltu niin, että ne tuottavat asiakkailleen mahdollisimman voimakkaita elämyksiä. Elämys syntyy tuotteiden elementtien ja asiakkaan kokemusten avulla. Markkinointi kuuluu yrityksen jokapäiväiseen toimintaan ja sen tärkeys kasvaa entisestään, kovan kilpailutilanteen vuoksi. Hyvä johtaminen ja suunnittelu mahdollistavat tavoitteiden saavuttamisen ja myös paremman tuloksen. Liitteistä löytyy markkinointisuunnitelma, joka perustuu käytettyihin teorioihin ja yrittäjän kanssa käytyihin keskusteluihin.
Työn tarkoituksena on luoda yritykselle toimiva markkinointisuunnitelma, jota se voi käyttää hyödykseen tulevaisuudessakin. Markkinointisuunnitelma on luotu yhdeksi vuodeksi ja tässä tapauksessa se kattaa vuoden 2014. Sen tarkoituksena on laatia tavoitteita ja suunnitelmia tavoitteiden toteuttamiseksi. Samalla se tarkastelee yrityksen nykytilannetta ja kilpailijoita.