Laulajan keho–mieli-yhteys : Ongelmana kehon passiivisuus
Kaukola, Anu (2013)
Kaukola, Anu
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013112618430
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013112618430
Tiivistelmä
Työssä tarkastellaan laulajan keho–mieli-yhteyttä. Työ saa kimmokkeensa laulunopiskelijana kokemastani kehon passiivisuuden ongelmasta. Työssä pureudutaan ongelman ytimeen keho–mieli-yhteyden tutkimisen kautta.
Työprosessi on kolmiosainen. Ensimmäinen osa on kirjallisuuskatsaus, joka määrittää aiheeseen liittyvät käsitteet sekä selvittää, mitä olemassa olevaa tietoa aiheeseen liittyvästä tutkimuksesta löytyy. Kirjallisuuskatsauksessa esitellään laulajan kokonaisvaltainen instrumentti pohjustuksena keho–mieli-yhteyden vaikutukselle laulajan toimintaan sekä todetaan, että hermosto on keho–mieli-yhteyden viestinviejä ja aivot viestien käsittelykeskus. Aivojen rakenteista erityisesti limbinen järjestelmä osallistuu tunneinformaation syntyyn ja käsittelyyn.
Työssä todetaan, että aistit, mielikuvat ja tunteet muodostavat sillan kehon ja mielen välille, sekä perehdytään näiden mekanismien toimintaan ja vaikutukseen niin lauluinstrumentin kuin ihmisen yleisenkin toiminnan kannalta. Aistit ja mielikuvat ovat keho–mieli-yhteyden perusta, ja tunteet ovat sisältö, joka antaa merkityksen kaikelle mitä koemme.
Työn toinen osa on kyselytutkimus, joka on suoritettu satunnaisotannalle Metropolia Ammattikorkeakoulun laulunopiskelijoita. Kyselytutkimuksen perusteella laulunopiskelijat tunnistavat ja kokevat keho–mieli-yhteyden ongelmia, ja viimeistään ammattiopinnoissa instrumentin kokonaiskuva on alkanut hahmottua.
Työn kolmas osa on kehitystyöosa, jossa esitellään neljä harjoituskategoriaa: lämmittely, vapaa improvisaatio, kehon toiminnan havainnointi ja passiivisen kehon aktivointi laulaessa. Lisäksi jokaisesta kategoriasta esitetään yksi esimerkkiharjoitus.
Työn tarkoitus on auttaa hahmottamaan lauluinstrumentin kokonaisuutta ja kokonaisvaltaisen lähestymisen tärkeyttä laulamisessa ja laulunopetuksessa sekä tarjota apukeinoja sellaisille laulajille, jotka itse kokevat painineensa samankaltaisten kehon passiivisuuteen liittyvien ongelmien kanssa, tai sellaisille laulunopettajille, jotka tunnistavat oppilaillaan työssäni kuvailtuja ongelmia.
Työprosessi on kolmiosainen. Ensimmäinen osa on kirjallisuuskatsaus, joka määrittää aiheeseen liittyvät käsitteet sekä selvittää, mitä olemassa olevaa tietoa aiheeseen liittyvästä tutkimuksesta löytyy. Kirjallisuuskatsauksessa esitellään laulajan kokonaisvaltainen instrumentti pohjustuksena keho–mieli-yhteyden vaikutukselle laulajan toimintaan sekä todetaan, että hermosto on keho–mieli-yhteyden viestinviejä ja aivot viestien käsittelykeskus. Aivojen rakenteista erityisesti limbinen järjestelmä osallistuu tunneinformaation syntyyn ja käsittelyyn.
Työssä todetaan, että aistit, mielikuvat ja tunteet muodostavat sillan kehon ja mielen välille, sekä perehdytään näiden mekanismien toimintaan ja vaikutukseen niin lauluinstrumentin kuin ihmisen yleisenkin toiminnan kannalta. Aistit ja mielikuvat ovat keho–mieli-yhteyden perusta, ja tunteet ovat sisältö, joka antaa merkityksen kaikelle mitä koemme.
Työn toinen osa on kyselytutkimus, joka on suoritettu satunnaisotannalle Metropolia Ammattikorkeakoulun laulunopiskelijoita. Kyselytutkimuksen perusteella laulunopiskelijat tunnistavat ja kokevat keho–mieli-yhteyden ongelmia, ja viimeistään ammattiopinnoissa instrumentin kokonaiskuva on alkanut hahmottua.
Työn kolmas osa on kehitystyöosa, jossa esitellään neljä harjoituskategoriaa: lämmittely, vapaa improvisaatio, kehon toiminnan havainnointi ja passiivisen kehon aktivointi laulaessa. Lisäksi jokaisesta kategoriasta esitetään yksi esimerkkiharjoitus.
Työn tarkoitus on auttaa hahmottamaan lauluinstrumentin kokonaisuutta ja kokonaisvaltaisen lähestymisen tärkeyttä laulamisessa ja laulunopetuksessa sekä tarjota apukeinoja sellaisille laulajille, jotka itse kokevat painineensa samankaltaisten kehon passiivisuuteen liittyvien ongelmien kanssa, tai sellaisille laulunopettajille, jotka tunnistavat oppilaillaan työssäni kuvailtuja ongelmia.