Pelinkehitykseen tarkoitetun verkkokirjaston suunnittelu ja toteutus
Röpelinen, Eetu (2013)
Röpelinen, Eetu
Kajaanin ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013112518052
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013112518052
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena on tutkia ja selvittää mitä protokollia pelinkehitykseen soveltuvan verkkokirjaston tulisi käyttää ja mitä ominaisuuksia siitä tulisi löytyä. Aihe on ajankohtainen, koska nykyisin lähes kaikista videopeleistä löytyy jonkinlainen moninpeli- tai verkkokomponentti. Verkkokirjasto toimiikin tällaisten komponenttejen pohjana.
Aluksi opinnäytteessä tutustutaan TCP/IP-protokollaperheeseen ja etenkin sen TCP- ja UDP-verkkoprotokolliin. Tämän jälkeen tutkitaan UDP-verkkoprotokollan laajentamista pelinkehitykseen paremmin soveltuvaksi. Teoriaosiossa tutustutaan myös Windows-käyttöjärjestelmille kehitettyyn Windows Sockets-ohjelmointirajapintaan. Lopuksi tutustutaan vielä prosessien välisiin funktiokutsuihin ja vertaillaan RPC-protokollaa ja CORBA-arkkitehtuuria toisiinsa.
Käytännön työn tuloksena syntyi pelinkehitykseen soveltuva verkkokirjasto. Verkkokirjasto mahdollistaa yhteydellisen tiedonsiirron UPD-verkkoprotokollaa käyttäen, sekä prosessien välisten funtiokutsujen suorittamisen. Verkkokirjasto saavutti kaikki sille asetetut tavoitteet eikä sen toiminnassa havaittu ongelmia. Opinnäytetyö onkin onnistunut ohjelmointiprojektin sekä tekijän oppimisen näkökulmasta.
Aluksi opinnäytteessä tutustutaan TCP/IP-protokollaperheeseen ja etenkin sen TCP- ja UDP-verkkoprotokolliin. Tämän jälkeen tutkitaan UDP-verkkoprotokollan laajentamista pelinkehitykseen paremmin soveltuvaksi. Teoriaosiossa tutustutaan myös Windows-käyttöjärjestelmille kehitettyyn Windows Sockets-ohjelmointirajapintaan. Lopuksi tutustutaan vielä prosessien välisiin funktiokutsuihin ja vertaillaan RPC-protokollaa ja CORBA-arkkitehtuuria toisiinsa.
Käytännön työn tuloksena syntyi pelinkehitykseen soveltuva verkkokirjasto. Verkkokirjasto mahdollistaa yhteydellisen tiedonsiirron UPD-verkkoprotokollaa käyttäen, sekä prosessien välisten funtiokutsujen suorittamisen. Verkkokirjasto saavutti kaikki sille asetetut tavoitteet eikä sen toiminnassa havaittu ongelmia. Opinnäytetyö onkin onnistunut ohjelmointiprojektin sekä tekijän oppimisen näkökulmasta.