JAZZ-MINUUTTA ETSIMÄSSÄ : Omien jazz-sävellysten analysointia
Peltola, Tommi (2013)
Peltola, Tommi
Centria ammattikorkeakoulu (Keski-Pohjanmaan ammattikorkeakoulu)
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013112618451
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013112618451
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyön kirjallisessa osuudessa on käsitelty uusien jazz-sävellyksieni syntyprosessia ja tarkasteltu analyyttisesti niiden sisältöä. Sävellyksissä on nähtävissä uudenlainen ja uusia hybridiasteikkoja sisältävä modaalinen ajattelutapa, uusia sointuhajotuksia sekä symmetrian esiintyminen sekä asteikoissa että sointuhajotuksissa. Opinnäytetyöni taiteellinen osuus oli KUJE (Kokkola Ultra Jazz Ensemble) -yhtyeen konsertti Vohveli Jazz -tapahtumassa 3.7.2013 Kokkolassa. Konsertissa kantaesityksensä sai viisi uutta säveltämääni ja tämän opinnäytetyön kirjallisessa osuudessa analysoimaani jazz-teosta. Kirjallisessa osuudessa on esitetty myös yhteenveto muusikoiden haastattelujen vastauksista, joiden avulla on pyritty analysoimaan toimintaani sävellyksieni ohjeistajana, toimintaani muusikkona sekä osaamistani säveltäjänä.
Kollektiivinen kokemuksellinen oppiminen korostui voimakkaasti tämän työn kohdalla. Sävellyksien valmistuttua jaoin niistä nuotit muusikoille, ja ensimmäisten ohjaamieni harjoitusten jälkeen tein niihin muutoksia saamani palautteen pohjalta. Useat sävellysten sisältämät uudet musiikilliset elementit olivat muusikoille heitä inspiroivia, ja heidän oppimishalukkuutensa ja motivaationsa vaikutti erittäin korkealta. Oma innostukseni ja musiikilliset innovaationi saivat lisäpontta prosessin jatkuessa juuri hyvän palautteen ja prosessin kokonaisvaltaisen reflektoinnin johdosta.
Osa tästä opinnäytetyöhöni sisältyvästä materiaalista on jo siirtynyt opetusmateriaaliksi kokonaisina sävellyksinä. Joistakin yksittäisistä sävellysten musiikillisista ilmiöistä tai yksityiskohdista on myös tullut oivaa opetusmateriaalia.
Kollektiivinen kokemuksellinen oppiminen korostui voimakkaasti tämän työn kohdalla. Sävellyksien valmistuttua jaoin niistä nuotit muusikoille, ja ensimmäisten ohjaamieni harjoitusten jälkeen tein niihin muutoksia saamani palautteen pohjalta. Useat sävellysten sisältämät uudet musiikilliset elementit olivat muusikoille heitä inspiroivia, ja heidän oppimishalukkuutensa ja motivaationsa vaikutti erittäin korkealta. Oma innostukseni ja musiikilliset innovaationi saivat lisäpontta prosessin jatkuessa juuri hyvän palautteen ja prosessin kokonaisvaltaisen reflektoinnin johdosta.
Osa tästä opinnäytetyöhöni sisältyvästä materiaalista on jo siirtynyt opetusmateriaaliksi kokonaisina sävellyksinä. Joistakin yksittäisistä sävellysten musiikillisista ilmiöistä tai yksityiskohdista on myös tullut oivaa opetusmateriaalia.