Pelastustoimen henkilöstöraportoinnin kehittäminen
Ali-Hokka, Kari (2013)
Ali-Hokka, Kari
Savonia-ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013112718475
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013112718475
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää pelastustoimen henkilöstöraportoinnin nykytilaa ja sitä, miten tätä voitaisiin tulevaisuudessa kehittää. Asiaa selvitettiin kvantitatiivisella tutkimuksella, jonka mukaan yli kolme neljästä vastaajasta oli sitä mieltä, että pelastustoimen henkilöstöraportointi on tarpeellista ja sitä tulee kehittää. Nykyisen henkilöstötietojen tallentamiseen käytettävän henkilöstölomakeen tietojen kerääminen, muuntaminen ja tallentaminen koettiin osittain hankalaksi. Tutkimuksen mukaan käytössä olevien tietojärjestelmien välillä on päällekkäisyyksiä.
Tärkeimmiksi henkilöstötietoihin liittyvistä aihealueista arvioitiin palkkaus ja henkilöstökustannukset, terveydellinen toimintakyky ja työhyvinvointi sekä henkilöstön osaaminen, sen kehittäminen ja johtaminen. Sopimushenkilöstöön liittyvien henkilöstötietojen tallentaminen ja laajentaminen koettiin myös tarpeelliseksi. Pelastustoimen valtakunnallinen työhyvinvointia selvittävä kyselyjärjestelmä, työterveysohjelma ja työkykyä mittaava testausjärjestelmä koettiin vastaajien mielestä tarpeelliseksi.
Tutkimuksen mukaan pelastustoimi tarvitsee sellaisen yhteisen valtakunnallisen tietojärjestelmän palveluosioineen, johon henkilöstötiedot muiden tietojen ohella tallennetaan. Tämä parantaa henkilöstötietojen alueellista ja valtakunnallista käytettävyyttä, vertailtavuutta ja luotettavuutta. Pelastustoimen tulee valita omalle organisaatiolleen tärkeät tunnusluvut, joiden avulla se voi seurata henkilöstötietojen
kehittymistä, valmistautua tuleviin toimenpiteisiin ja luoda kuva siitä, pystyykö organisaatio myös jatkossa ylläpitämään nykyistä palvelutasoa.
Tärkeimmiksi henkilöstötietoihin liittyvistä aihealueista arvioitiin palkkaus ja henkilöstökustannukset, terveydellinen toimintakyky ja työhyvinvointi sekä henkilöstön osaaminen, sen kehittäminen ja johtaminen. Sopimushenkilöstöön liittyvien henkilöstötietojen tallentaminen ja laajentaminen koettiin myös tarpeelliseksi. Pelastustoimen valtakunnallinen työhyvinvointia selvittävä kyselyjärjestelmä, työterveysohjelma ja työkykyä mittaava testausjärjestelmä koettiin vastaajien mielestä tarpeelliseksi.
Tutkimuksen mukaan pelastustoimi tarvitsee sellaisen yhteisen valtakunnallisen tietojärjestelmän palveluosioineen, johon henkilöstötiedot muiden tietojen ohella tallennetaan. Tämä parantaa henkilöstötietojen alueellista ja valtakunnallista käytettävyyttä, vertailtavuutta ja luotettavuutta. Pelastustoimen tulee valita omalle organisaatiolleen tärkeät tunnusluvut, joiden avulla se voi seurata henkilöstötietojen
kehittymistä, valmistautua tuleviin toimenpiteisiin ja luoda kuva siitä, pystyykö organisaatio myös jatkossa ylläpitämään nykyistä palvelutasoa.