Uudistuneen tilinpäätösprosessin arviointi : case: Elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskukset
Rämö, Maija (2013)
Rämö, Maija
Lahden ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013112618433
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013112618433
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö käsittelee elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskusten (myöhemmin ELY-keskus) uutta tilinpäätösprosessia ja tilinpäätöksen sisältöä. Suomessa on 15 ELY-keskusta, ja aiemmin jokainen on tehnyt oman tilinpäätöksen ja toimintakertomuksen. Vuoden 2012 tilinpäätös tehtiin ensimmäisen kerran uudella tavalla, jolloin Etelä-Savon ELY-keskus kokosi kaikkien ELY-keskusten materiaalit yhdeksi yhteiseksi tilinpäätökseksi ja toimintakertomukseksi.
Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää, antaako ensimmäistä kertaa käytössä ollut uudistunut tilinpäätöstapa oikeat ja riittävät tiedot kaikkien viidentoista ELY-keskuksen taloudesta ja toiminnasta. Tutkimuksen toisena tavoitteena oli arvioida uutta tilinpäätösprosessia ja sen toimivuutta, sekä löytää tapoja, miten tätä prosessia voitaisiin parantaa.
Tämän tutkimuksen teoreettinen osuus jakaantuu kahteen osaan. Ensimmäisessä osuudessa käsitellään valtion taloushallinnon erityispiirteitä, kuten talousarviokirjanpitoa. Ensimmäisessä osassa esitellään myös ELY-keskusten taloushallinnon organisaatiota ja vastuunjakoa. Toisessa osassa käsitellään ELY-keskusten tilinpäätöstä säätelevää asetusta valtion talousarviosta ja erityisesti sen 8. lukua.
Empiirisessä osuudessa käsitellään ensin uudistuneen tilinpäätöksen tiedot ja verrataan niitä valtion talousarvioasetuksen 8. luvun vaatimuksiin. Empiirisen osuuden toinen osa käsittelee tutkimuksen osana tehdyn kyselyn ja haastattelun tuloksia.
Uudistuneen tilinpäätöksen tietoja arvioitaessa voitiin todeta, että kaikki talousarvioasetuksen 8. luvun vaatimat tiedot on annettu. Tietojen esitystavassa ja analysoinnissa sekä raportointimenetelmissä on kuitenkin kehitettävää. Toteutetun kyselyn ja haastattelun perusteella voidaan todeta, että uudistuneessa tilinpäätösprosessissa on kehitettävää ainakin ohjeistuksen, raportointimenetelmien sekä aikataulun osalta.
Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää, antaako ensimmäistä kertaa käytössä ollut uudistunut tilinpäätöstapa oikeat ja riittävät tiedot kaikkien viidentoista ELY-keskuksen taloudesta ja toiminnasta. Tutkimuksen toisena tavoitteena oli arvioida uutta tilinpäätösprosessia ja sen toimivuutta, sekä löytää tapoja, miten tätä prosessia voitaisiin parantaa.
Tämän tutkimuksen teoreettinen osuus jakaantuu kahteen osaan. Ensimmäisessä osuudessa käsitellään valtion taloushallinnon erityispiirteitä, kuten talousarviokirjanpitoa. Ensimmäisessä osassa esitellään myös ELY-keskusten taloushallinnon organisaatiota ja vastuunjakoa. Toisessa osassa käsitellään ELY-keskusten tilinpäätöstä säätelevää asetusta valtion talousarviosta ja erityisesti sen 8. lukua.
Empiirisessä osuudessa käsitellään ensin uudistuneen tilinpäätöksen tiedot ja verrataan niitä valtion talousarvioasetuksen 8. luvun vaatimuksiin. Empiirisen osuuden toinen osa käsittelee tutkimuksen osana tehdyn kyselyn ja haastattelun tuloksia.
Uudistuneen tilinpäätöksen tietoja arvioitaessa voitiin todeta, että kaikki talousarvioasetuksen 8. luvun vaatimat tiedot on annettu. Tietojen esitystavassa ja analysoinnissa sekä raportointimenetelmissä on kuitenkin kehitettävää. Toteutetun kyselyn ja haastattelun perusteella voidaan todeta, että uudistuneessa tilinpäätösprosessissa on kehitettävää ainakin ohjeistuksen, raportointimenetelmien sekä aikataulun osalta.