Yhdessä eteenpäin : työkirja toiminnallisten ryhmämenetelmien käyttämiseksi päihde-erityisessä lastensuojelulaitoksessa
Leinonen, Arto (2013)
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013112117760
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013112117760
Tiivistelmä
Leinonen, Arto. Työkirja toiminnallisten ryhmämenetelmien käyttämiseksi päihde-erityisessä lastensuojelulaitoksessa. Syksy 2013, 57 s., 1 liite.
Diakonia-ammattikorkeakoulu, Sosiaalialan koulutusohjelma, Diakonisen sosiaalityön suuntautumisvaihtoehto, sosionomi (AMK) + diakonin virkakelpoisuus.
Opinnäytetyö on produktio, jonka tehtävänä oli tuottaa työkirja Saunalahden nuorisokodin henkilökunnan käyttöön. Saunalahden toimintamalli on suunniteltu erityisesti päihteillä oireileville lastensuojelun sijaishuoltoa tarvitseville nuorille. Työkirja oli tarkoitus koostaa erilaisista toiminnallisista ryhmämenetelmistä, jotka tukisivat nuorten kasvua osana nuorisokodin muuta toimintaa.
Työskentelyprosessi koostui teoreettisen tiedon hankkimisesta, harjoitteiden etsimisestä ja soveltamisesta, sekä Saunalahden nuorisokodin nuorten ja henkilökunnan haastatteluista. Työkirjan tavoitteina olivat helppokäyttöisyys ja nuorten kasvua tukevat sisällöt.
Teorian tutkimisella oli tärkeä vaikutus työskentelyprosessiin. Harjoitteiden pääsisällöiksi valikoituivat itsetunto, oma elämäntarina, vuorovaikutustaidot, sosiaaliset taidot, arvot ja hengellisyys. Nämä ovat alueita, joilla lastensuojelutaustan omaavilla nuorilla saattaa olla puutteita. Vahvistamalla näitä teemoja voi yksilö löytää itsestään voimavaroja, ja toteuttaa omaa potentiaaliaan paremmin.
Työskentelyn keskivaiheilla tehtiin pieni haastattelututkimus yhdelle Saunalahden nuorisokodin työntekijälle ja kahdelle nuorelle. Haastattelujen perusteella ryhmätoimintoihin toivottiin lisää toiminnallisuutta ja vuorovaikutusta. Itseilmaisun tukeminen nähtiin tärkeänä asiana.
Käsittelyn menetelmiksi valittiin mahdollisimman monipuolisia harjoitteita, jotka hyödyntävät mm. draamaa, maalaamista, väittämiä ja ryhmäyttämistä. Työkirja antaa valmiit ohjeet harjoitteiden käyttöön. Työkirja on tarkoitettu kokeneille ryhmänohjaajille, jotka tunnistavat itsenäisesti harjoitteesta sen vaativuustason ja osaavat siten valita oikean harjoitteen oikeaan tilanteeseen.
Asiasanat: lastensuojelu, nuoret, päihdeongelmat, toiminnalliset menetelmät, ryhmätoiminta, ryhmäohjaus
Diakonia-ammattikorkeakoulu, Sosiaalialan koulutusohjelma, Diakonisen sosiaalityön suuntautumisvaihtoehto, sosionomi (AMK) + diakonin virkakelpoisuus.
Opinnäytetyö on produktio, jonka tehtävänä oli tuottaa työkirja Saunalahden nuorisokodin henkilökunnan käyttöön. Saunalahden toimintamalli on suunniteltu erityisesti päihteillä oireileville lastensuojelun sijaishuoltoa tarvitseville nuorille. Työkirja oli tarkoitus koostaa erilaisista toiminnallisista ryhmämenetelmistä, jotka tukisivat nuorten kasvua osana nuorisokodin muuta toimintaa.
Työskentelyprosessi koostui teoreettisen tiedon hankkimisesta, harjoitteiden etsimisestä ja soveltamisesta, sekä Saunalahden nuorisokodin nuorten ja henkilökunnan haastatteluista. Työkirjan tavoitteina olivat helppokäyttöisyys ja nuorten kasvua tukevat sisällöt.
Teorian tutkimisella oli tärkeä vaikutus työskentelyprosessiin. Harjoitteiden pääsisällöiksi valikoituivat itsetunto, oma elämäntarina, vuorovaikutustaidot, sosiaaliset taidot, arvot ja hengellisyys. Nämä ovat alueita, joilla lastensuojelutaustan omaavilla nuorilla saattaa olla puutteita. Vahvistamalla näitä teemoja voi yksilö löytää itsestään voimavaroja, ja toteuttaa omaa potentiaaliaan paremmin.
Työskentelyn keskivaiheilla tehtiin pieni haastattelututkimus yhdelle Saunalahden nuorisokodin työntekijälle ja kahdelle nuorelle. Haastattelujen perusteella ryhmätoimintoihin toivottiin lisää toiminnallisuutta ja vuorovaikutusta. Itseilmaisun tukeminen nähtiin tärkeänä asiana.
Käsittelyn menetelmiksi valittiin mahdollisimman monipuolisia harjoitteita, jotka hyödyntävät mm. draamaa, maalaamista, väittämiä ja ryhmäyttämistä. Työkirja antaa valmiit ohjeet harjoitteiden käyttöön. Työkirja on tarkoitettu kokeneille ryhmänohjaajille, jotka tunnistavat itsenäisesti harjoitteesta sen vaativuustason ja osaavat siten valita oikean harjoitteen oikeaan tilanteeseen.
Asiasanat: lastensuojelu, nuoret, päihdeongelmat, toiminnalliset menetelmät, ryhmätoiminta, ryhmäohjaus