Henkilöauton sähkölaitteiden energiankulutus
Selin, Dan (2013)
Selin, Dan
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013112618383
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013112618383
Tiivistelmä
Insinöörityössä tutkittiin henkilöauton sähkölaitteiden energiankulutusta ja sen vaikutusta auton polttoainetalouteen. Työn pääpaino on sähköenergiankulutuksen mittauksessa, koska polttoainetalouden tutkiminen olisi vaatinut käyttöön monimutkaisemmat mittaustapahtumat. Työssä tarkastellaan myös lyhyesti auton sähköjärjestelmiä ja akun toimintaa.
Mittaukset suoritettiin kolmelle henkilöautolle. Mittausten aikana ajoneuvon virrat oli kytketty päälle tai moottori kävi tyhjäkäynnillä riippuen mittauksen kohdelaitteesta. Mittalaitteena käytettiin ABB M5111 -pihtivirtamittaria, jonka avulla mittaukset saatiin suoritettua purkamatta laitteiden virtapiirejä.
Saadut tulokset vaihtelivat välillä 10–900 W. Jatkuvasti ajossa käytössä olevat laitteet kuluttivat vähemmän energiaa. Suurimmat sähköenergiankuluttajat ovat autossa erinäiset lasinlämmittimet, mutta paljon sähköenergiaa kuluttavia laitteita käytetään ajossa vain hetkellisesti.
Tulosten vertailussa energiankulutuksissa löytyi joidenkin laitteiden kohdalla suuria vaihteluita. Tähän voivat vaikuttaa monet autovalmistajan tekemät ratkaisut asennustilan puutteen tai valmistuskustannusten laskemiseksi. Aineistoista löytyneet vertailuarvot oli usein mitattu vanhemmista ajoneuvoista.
Työtä voidaan hyödyntää vertailukohtana vastaavien mittausten tulosten tarkastelussa tai auton sähköjärjestelmien lyhyenä kuvauksena.
Mittaukset suoritettiin kolmelle henkilöautolle. Mittausten aikana ajoneuvon virrat oli kytketty päälle tai moottori kävi tyhjäkäynnillä riippuen mittauksen kohdelaitteesta. Mittalaitteena käytettiin ABB M5111 -pihtivirtamittaria, jonka avulla mittaukset saatiin suoritettua purkamatta laitteiden virtapiirejä.
Saadut tulokset vaihtelivat välillä 10–900 W. Jatkuvasti ajossa käytössä olevat laitteet kuluttivat vähemmän energiaa. Suurimmat sähköenergiankuluttajat ovat autossa erinäiset lasinlämmittimet, mutta paljon sähköenergiaa kuluttavia laitteita käytetään ajossa vain hetkellisesti.
Tulosten vertailussa energiankulutuksissa löytyi joidenkin laitteiden kohdalla suuria vaihteluita. Tähän voivat vaikuttaa monet autovalmistajan tekemät ratkaisut asennustilan puutteen tai valmistuskustannusten laskemiseksi. Aineistoista löytyneet vertailuarvot oli usein mitattu vanhemmista ajoneuvoista.
Työtä voidaan hyödyntää vertailukohtana vastaavien mittausten tulosten tarkastelussa tai auton sähköjärjestelmien lyhyenä kuvauksena.