Sinä + Minä = Me : opas malmin lastenkotiin muuttavalle nuorelle
Ekblad, Ulla (2013)
Ekblad, Ulla
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2013
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013112718671
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013112718671
Tiivistelmä
Haastavampia hetkiä nuorelle sijaishuollossa ovat siirtymätilanteet, kuten lastenkotiin muuttaminen. Tällöin on tärkeää että hän tuntee tulevansa kuulluksi ja että häntä huomioidaan muutosten keskellä. Nuoret ovat oman arkensa asiantuntijoita ja omaavat suuren kokemus pääoman sijaishuollon asiakuudesta.
Opinnäytetyössä Malmin lastenkodissa asuvat nuoret työstivät arjen oppaan lastenkotiin muuttavalle nuorelle hyödyntäen kokemus asiantuntijuuttaan. Tarkoituksena oli työstää opas lastenkotiin muuttavalle nuorelle arjen sujumisesta ja lastenkodissa asumiseen liittyvistä asioista, jotta hänen kotiutuminen ja arjen kohtaaminen lastenkodissa olisi helpompaa ja helpommin ymmärrettävää.
Ryhmän työskenteli toiminnallisia menetelmiä käyttäen ja noudattaen sosiokulttuurisen innostamisen periaatteita. Sosiokulttuurisessa innostamisessa ihmiset osallistuvat ryhmänsä ongelman määrittelyyn, tavoitteiden asettamiseen ja toiminnan suunnitteluun ja lopputuloksen arviointiin. Toiminta tapahtuu ihmisten arjessa ja on aina osallistavaa. Ryhmään kuuluneet nuoret saivat kokemuksen siitä, että he voivat vaikuttaa asioihin ja että heitä kuunnellaan ja että heidän mielipiteillään on merkitystä. Heidän vuorovaikutus ja ryhmätyöskentely taidot lisääntyivät. Nuoret onnistuivat suunnittelemaan ja kirjoittamaan oppaan lastenkotiin muuttavalle nuorelle. Opas otetaan käyttöön Malmin lastenkodissa.
Sijaishuollossa tulee lisätä nuorten ja aikuisten vuoropuhelua. Sosiokulttuurinen innostaminen toimii hyvänä alustana toiminalle jossa tavoitellaan osallistujien kesken samanarvoisuutta ja tasavertaisuutta. Nuoren kokemus siitä, että hän voi vaikuttaa asioihin lisää hänen rohkeutta ja aktiivisuutta ottaa kantaa asioihin tulevaisuudessa, niin koti kuin yhteiskunnallisissa kysymyksissä. Nuoren vahvistunut itseluottamus omiin vaikuttamisen mahdollisuuksiin lisää yhteiskunnallista vaikuttamista.
Opinnäytetyössä Malmin lastenkodissa asuvat nuoret työstivät arjen oppaan lastenkotiin muuttavalle nuorelle hyödyntäen kokemus asiantuntijuuttaan. Tarkoituksena oli työstää opas lastenkotiin muuttavalle nuorelle arjen sujumisesta ja lastenkodissa asumiseen liittyvistä asioista, jotta hänen kotiutuminen ja arjen kohtaaminen lastenkodissa olisi helpompaa ja helpommin ymmärrettävää.
Ryhmän työskenteli toiminnallisia menetelmiä käyttäen ja noudattaen sosiokulttuurisen innostamisen periaatteita. Sosiokulttuurisessa innostamisessa ihmiset osallistuvat ryhmänsä ongelman määrittelyyn, tavoitteiden asettamiseen ja toiminnan suunnitteluun ja lopputuloksen arviointiin. Toiminta tapahtuu ihmisten arjessa ja on aina osallistavaa. Ryhmään kuuluneet nuoret saivat kokemuksen siitä, että he voivat vaikuttaa asioihin ja että heitä kuunnellaan ja että heidän mielipiteillään on merkitystä. Heidän vuorovaikutus ja ryhmätyöskentely taidot lisääntyivät. Nuoret onnistuivat suunnittelemaan ja kirjoittamaan oppaan lastenkotiin muuttavalle nuorelle. Opas otetaan käyttöön Malmin lastenkodissa.
Sijaishuollossa tulee lisätä nuorten ja aikuisten vuoropuhelua. Sosiokulttuurinen innostaminen toimii hyvänä alustana toiminalle jossa tavoitellaan osallistujien kesken samanarvoisuutta ja tasavertaisuutta. Nuoren kokemus siitä, että hän voi vaikuttaa asioihin lisää hänen rohkeutta ja aktiivisuutta ottaa kantaa asioihin tulevaisuudessa, niin koti kuin yhteiskunnallisissa kysymyksissä. Nuoren vahvistunut itseluottamus omiin vaikuttamisen mahdollisuuksiin lisää yhteiskunnallista vaikuttamista.