Erilaiset oppijat voimavarana! : Näkökulmia käyttäytymishäiriöisten nuorten opettamiseen ja tukemiseen ammatillisissa opinnoissa
Gullman, Mirva; Toivonen, Miija; Vuorinen, Anu (2013)
Gullman, Mirva
Toivonen, Miija
Vuorinen, Anu
Tampereen ammattikorkeakoulu
2013
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013112818702
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013112818702
Tiivistelmä
Toteutimme kehittämishankkeemme tarkastelemalla ammatillisissa oppilaitoksissa työskentelevien opettajien näkemyksiä erilaisista oppijoista. Etsimme hankkeessamme vastauksia seuraaviin kysymyksiin: miten opettaja voi nähdä erilaisen oppijan myönteisesti ja miten opettaja voi tukea erilaista oppijaa? Tavoitteenamme oli löytää opettajuuteen keinoja, joiden avulla on mahdollista löytää tai säilyttää myönteinen suhtautuminen erilaisia oppijoita kohtaan. Hankeidea kehittyi oman kiinnostuksemme pohjalta.
Tässä työssä erilaiset oppijat on rajattu tarkoittamaan henkilöitä, joilla on erilaisia sisäisenä tai ulkoisena oireiluna ilmeneviä käyttäytymishäiriöitä.
Toteutimme hankkeen haastattelemalla kuutta ammatillista opettajaa. Menetelmänä käytimme teemahaastattelua. Tarkastelimme myös omien näkemystemme ja opettajuutemme kehittymistä hankkeen aikana, kirjaamalla hankkeen alussa ajatuksiamme erilaisista oppijoista. Hankkeen loppuvaiheessa tarkastelimme kirjoitelmiamme peilaamalla niitä nykyisiin ajatuksiimme ja näkemyksiimme; suhtautumisemme erilaisuutta kohtaan oli myönteinen hankkeen alusta lähtien, mutta syveni työskentelyn edetessä.
Haastattelemamme opettajat näkivät erilaisten oppijoiden kanssa työskentelyn mahdollisuutena kohdata haasteita ja niiden myötä kehittää omaa ammatillista osaamistaan. Myönteistä suhtautumista edistivät myös aiempi kokemus ja koulutus erilaisten oppijoiden opettamisesta. Erilaisten oppijoiden vahvuuksien tunnistaminen koettiin tärkeäksi tukikeinoksi. Opiskelijoiden menestymisen myötä myös opettajat saivat onnistumisen kokemuksia omassa työssään.
Tässä työssä erilaiset oppijat on rajattu tarkoittamaan henkilöitä, joilla on erilaisia sisäisenä tai ulkoisena oireiluna ilmeneviä käyttäytymishäiriöitä.
Toteutimme hankkeen haastattelemalla kuutta ammatillista opettajaa. Menetelmänä käytimme teemahaastattelua. Tarkastelimme myös omien näkemystemme ja opettajuutemme kehittymistä hankkeen aikana, kirjaamalla hankkeen alussa ajatuksiamme erilaisista oppijoista. Hankkeen loppuvaiheessa tarkastelimme kirjoitelmiamme peilaamalla niitä nykyisiin ajatuksiimme ja näkemyksiimme; suhtautumisemme erilaisuutta kohtaan oli myönteinen hankkeen alusta lähtien, mutta syveni työskentelyn edetessä.
Haastattelemamme opettajat näkivät erilaisten oppijoiden kanssa työskentelyn mahdollisuutena kohdata haasteita ja niiden myötä kehittää omaa ammatillista osaamistaan. Myönteistä suhtautumista edistivät myös aiempi kokemus ja koulutus erilaisten oppijoiden opettamisesta. Erilaisten oppijoiden vahvuuksien tunnistaminen koettiin tärkeäksi tukikeinoksi. Opiskelijoiden menestymisen myötä myös opettajat saivat onnistumisen kokemuksia omassa työssään.