Digitaalisten mainoskampanjoiden mittaamisen muutokset
Töyli, Saila (2013)
Töyli, Saila
HAAGA-HELIA ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013112818851
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013112818851
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö käsittelee digitaalisen markkinoinnin mittaamista ja inscreen-mittausmenetelmän vaikutusta mainonnan tehokkuuteen. Työn tarkoitus on perehtyä erilaisiin mainonnan mittausmenetelmiin ja erityisesti uuden inscreen-menetelmän mah-dollisuuksiin. Tutkimuksella pyritään selvittämään, onko inscreenilla vaikutusta digitaali-sen mainonnan tehokkuuteen ja toimivuuteen. Opinnäytetyön tutkimus perustuu Dag-marin digitaalisiin mainoskampanjoihin, jotka ovat pyörineet MTV3.fi-sivustoilla vuon-na 2012.
Opinnäytetyön teoria-osuus käsittelee digitaalista markkinointia ja markkinoinnin suun-nittelua yleisellä tasolla. Siinä esitellään erilaisia mainosmuotoja, sosiaalisen median rooli markkinoinnissa ja Facebook-mainonnan mahdollisuudet. Digitaalisen markkinoinnin mittaaminen käydään työssä läpi perusteellisesti ja tämän jälkeen esitellään erilaisia web-analytiikan työkaluja. Inscreen-mittaus esitellään opinnäytetyössä aivan uutena mittaus-menetelmänä ja sen hyödyt digitaalisen markkinoinnin alalla tuodaan esille.
Empiria-osuus sisältää kvantitatiivisen tutkimuksen, jossa vertaillaan digitaalisten mai-noskampanjoiden tehokkuutta ennen inscreen-mittauksen käyttöönottoa ja sen jälkeen, tutkimalla kyseisen mittausmenetelmän vaikutusta Dagmarin mainoskampanjoidensa tehokkuuteen. Tutkimus perustuu kampanjaraportteihin, jotka on saatu Dagmarilta sekä MTV3.fi-sivustojen mainonnanhallinnasta. Tutkimuksessa pohditaan myös inscreenin hyötyjä mainonnan mittaamiselle yleisellä tasolla.
Tutkimus osoitti sen, että inscreen-mittausmenetelmän käyttöönotto paransi huomatta-vasti mainoskampanjoiden klikkiprosenttia, vertailtaessa tätä samojen kampanjoiden normaalien näyttöjen klikkiprosenttiin. Menetelmä oli uusi, eikä sitä oltu kokeiltu Suo-messa aiemmin. Raportit kuitenkin osoittavat suunnan, mihin mainonnan mittauksessa ollaan menossa. Inscreen on tärkeä mittari ja sitä hyödyntämällä saadaan tulevaisuudessa toteutettua tehokkaampia ja toimivampia mainoskampanjoita.
Opinnäytetyön teoria-osuus käsittelee digitaalista markkinointia ja markkinoinnin suun-nittelua yleisellä tasolla. Siinä esitellään erilaisia mainosmuotoja, sosiaalisen median rooli markkinoinnissa ja Facebook-mainonnan mahdollisuudet. Digitaalisen markkinoinnin mittaaminen käydään työssä läpi perusteellisesti ja tämän jälkeen esitellään erilaisia web-analytiikan työkaluja. Inscreen-mittaus esitellään opinnäytetyössä aivan uutena mittaus-menetelmänä ja sen hyödyt digitaalisen markkinoinnin alalla tuodaan esille.
Empiria-osuus sisältää kvantitatiivisen tutkimuksen, jossa vertaillaan digitaalisten mai-noskampanjoiden tehokkuutta ennen inscreen-mittauksen käyttöönottoa ja sen jälkeen, tutkimalla kyseisen mittausmenetelmän vaikutusta Dagmarin mainoskampanjoidensa tehokkuuteen. Tutkimus perustuu kampanjaraportteihin, jotka on saatu Dagmarilta sekä MTV3.fi-sivustojen mainonnanhallinnasta. Tutkimuksessa pohditaan myös inscreenin hyötyjä mainonnan mittaamiselle yleisellä tasolla.
Tutkimus osoitti sen, että inscreen-mittausmenetelmän käyttöönotto paransi huomatta-vasti mainoskampanjoiden klikkiprosenttia, vertailtaessa tätä samojen kampanjoiden normaalien näyttöjen klikkiprosenttiin. Menetelmä oli uusi, eikä sitä oltu kokeiltu Suo-messa aiemmin. Raportit kuitenkin osoittavat suunnan, mihin mainonnan mittauksessa ollaan menossa. Inscreen on tärkeä mittari ja sitä hyödyntämällä saadaan tulevaisuudessa toteutettua tehokkaampia ja toimivampia mainoskampanjoita.