Nuorten ajatukset näkyviin : Kouluterveyskysely nuorten hyvinvoinnin edistämisen työvälineenä
Ruotsila, Peetra; Välimäki, Annika (2013)
Ruotsila, Peetra
Välimäki, Annika
Tampereen ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013112818821
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013112818821
Tiivistelmä
Opinnäytetyö tehtiin yhteistyössä Pirkanmaan ammattiopiston henkilöstön kanssa. Käytössä oli tutkimusmateriaalina Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen viimeisimmät Kouluterveyskyselyt. Opinnäytetyön tavoitteena oli toisen asteen ammatillisen koulu-tuksen opiskelijoiden hyvinvoinnin edistäminen. Opinnäytetyön tarkoituksena oli vertailla Pirkanmaan ammattiopiston vuosien 2009 ja 2011 Kouluterveyskyselyiden tuloksia.
Kehittämistehtävän tavoitteena oli edistää nuorten tietoutta terveellisistä elintavoista. Kehittämistehtävän tarkoituksena oli laatia Kouluterveyskyselyiden tulosten pohjalta opiskeluhyvinvointisuunnitelma ja toteuttaa Hyvinvointi virtaa- tapahtuma yhteistyössä Koulutuskeskus Valon henkilöstön kanssa. Tutkimustehtävinä oli selvittää miten Pirkanmaan ammattiopiston Kouluterveyskyselyiden tulokset ovat muuttuneet vuosina 2009- 2011 ja miten Kouluterveyskyselyn tuloksia voitaisiin hyödyntää oppilaitoksissa?
Opinnäytetyö toteutettiin toiminnallisena opinnäytetyönä. Teoriaosuudessa käsiteltiin Kouluterveyskyselyn taustaa ja tuloksia, joista saatiin ensisijaista tietoa nuorten hyvinvoinnista ja terveydestä. Nuorten terveyskäyttäytymisen teoriaosuus koottiin Kouluterveyskyselyistä nousseista kehittämiskohteista, jotka vuosina 2009 ja 2011 painottuivat terveystottumuksiin. Tässä opinnäytetyössä terveystottumuksilla ja terve-yskäyttäytymisellä tarkoitetaan samaa asiaa. Teoriaosuudessa käsiteltiin myös opiskeluterveydenhuollon tavoitteita ja terveydenhoitajan työnkuvaa opiskeluterveydenhuollossa. Opiskeluterveydenhuolto sisältää terveydenhuollon ammattilaiset sekä oppilaitoksen muun henkilöstön. Oppilaitoksissa tulee panostaa ennaltaehkäisevään toimintaan ja hyvinvoinnin edistämiseen. Hyvinvointisuunnitelma tukee osaltaan oppilaitoksen toimintaa ja kokoaa yhteisiä tavoitteita.
Kouluterveyskyselyiden tuloksien hyödyntämistä tulisi lisätä oppilaitoksissa. Niiden avulla saadaan arvokasta tietoa nuorten hyvinvoinnista ja terveydestä. Opinnäytetyössä selvitettyjen tulosten pohjalta nuorten terveystottumukset ovat muuttuneet huolestuttavaan suuntaan, joka lisää terveydenhoitajatyön merkittävyyttä oppilaitoksissa. Terveydenhoitajan tulisi panostaa yksilölähtöiseen työhön sekä pitää ammattitaitoaan ajan tasalla, samalla kun työnkuvaa voisi kehittää monipuolisemmaksi ja näkyvämmäksi.
Kehittämistehtävän tavoitteena oli edistää nuorten tietoutta terveellisistä elintavoista. Kehittämistehtävän tarkoituksena oli laatia Kouluterveyskyselyiden tulosten pohjalta opiskeluhyvinvointisuunnitelma ja toteuttaa Hyvinvointi virtaa- tapahtuma yhteistyössä Koulutuskeskus Valon henkilöstön kanssa. Tutkimustehtävinä oli selvittää miten Pirkanmaan ammattiopiston Kouluterveyskyselyiden tulokset ovat muuttuneet vuosina 2009- 2011 ja miten Kouluterveyskyselyn tuloksia voitaisiin hyödyntää oppilaitoksissa?
Opinnäytetyö toteutettiin toiminnallisena opinnäytetyönä. Teoriaosuudessa käsiteltiin Kouluterveyskyselyn taustaa ja tuloksia, joista saatiin ensisijaista tietoa nuorten hyvinvoinnista ja terveydestä. Nuorten terveyskäyttäytymisen teoriaosuus koottiin Kouluterveyskyselyistä nousseista kehittämiskohteista, jotka vuosina 2009 ja 2011 painottuivat terveystottumuksiin. Tässä opinnäytetyössä terveystottumuksilla ja terve-yskäyttäytymisellä tarkoitetaan samaa asiaa. Teoriaosuudessa käsiteltiin myös opiskeluterveydenhuollon tavoitteita ja terveydenhoitajan työnkuvaa opiskeluterveydenhuollossa. Opiskeluterveydenhuolto sisältää terveydenhuollon ammattilaiset sekä oppilaitoksen muun henkilöstön. Oppilaitoksissa tulee panostaa ennaltaehkäisevään toimintaan ja hyvinvoinnin edistämiseen. Hyvinvointisuunnitelma tukee osaltaan oppilaitoksen toimintaa ja kokoaa yhteisiä tavoitteita.
Kouluterveyskyselyiden tuloksien hyödyntämistä tulisi lisätä oppilaitoksissa. Niiden avulla saadaan arvokasta tietoa nuorten hyvinvoinnista ja terveydestä. Opinnäytetyössä selvitettyjen tulosten pohjalta nuorten terveystottumukset ovat muuttuneet huolestuttavaan suuntaan, joka lisää terveydenhoitajatyön merkittävyyttä oppilaitoksissa. Terveydenhoitajan tulisi panostaa yksilölähtöiseen työhön sekä pitää ammattitaitoaan ajan tasalla, samalla kun työnkuvaa voisi kehittää monipuolisemmaksi ja näkyvämmäksi.