Matkalla teatterin maailmaan : 9-11-vuotiaille lapsille toteutettu draamaprojekti Teatteri Ulpussa
Mikkola, Katriina (2007)
Mikkola, Katriina
Satakunnan ammattikorkeakoulu
2007
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200809193202
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200809193202
Tiivistelmä
Opinnäytetyö toteutettiin yhteistyössä ulvilalaisen Teatteri Ulpun kanssa. Opinnäytetyön toiminnallinen projektiosuus muodostui teatterin 9-11-vuotiaden lasten lukuvuoden mittaisesta näytelmäkerhon ohjauksesta. Idea opinnäytetyön toteuttamiseen nousi halusta yhdistää teatteriharrastuksessa ja sosionomikoulutuksessa omaksuttua tietoa ja taitoa. Teatteri Ulpu lähti innokkaana mukaan, sillä he kokivat tarvetta lapsiryhmien ohjaustyön kehittämiselle. Opinnäytetyön tutkimusote koostui toiminnallisen ja projektityyppisen menetelmän yhdistelmästä. Tutkimusotteessa on myös laadullisen lähestymistavan piirteitä. Ryhmän toiminnan havainnoinnissa käytettiin menetelminä osallistuvaa havainnointia ja toimintatutkimusta. Näytelmäkerhon 75 minuutin mittaisiin kokoontumisiin osallistui viikoittain kuusitoista lasta. Kerhossa valmistettiin kaksi pienoisnäytelmää sekä jokaisella kokoontumiskerralla tutustuttiin erilaisten draamaharjoitusten avulla teatteriilmaisuun ja näyttelemiseen. Tavoitteet liittyivät vahvasti lasten ilmaisutaidon kehittämiseen. Opinnäytetyöraporttiin liitettiin projektin aikana kerättyä aineistoa, käytännön ohjeita. Käytännön ohjeet on suunnattu kehittämään ja tukemaan tulevien Teatteri Ulpun lapsi ryhmäohjaajien ohjaustyötä. Ohjaustyön lähtökohdat olivat draamapedagogiset. Ohjauksessa apuna käytettiin muun muassa sosiaalipedagogisia menetelmiä sekä innostamisen välineenä sosiokulttuurista innostamista. Lapsiryhmän toiminnassa painotettiin kokemuksellista sekä yhteistoiminnallista oppimista. Ryhmän toiminnan suunnittelu oli lapsilähtöistä, ryhmän jäseniä aktivoivaa.Näytelmäkerhoon osallistuneiden lasten esiintymistaidoissa sekä ryhmässä toimimiseen vaadittavissa sosiaalisissa taidoissa oli yhdeksän kuukauden jälkeen huomattavissa positiivista muutosta. Opinnäytetyöprojekti osoitti, että lasten esiintymisinnokkuuden ja -rohkeuden saavuttamiseen voidaan vaikuttaa luomalla itsensä ilmaisuun kannustava ja salliva ilmapiiri. Näytelmäkerhon tarjoama hyöty on tulevaisuudessa esillä lasten jokapäiväisissä esiintymistilanteissa koulussa ja myös vapaa-aikana.