Lastentarhanopettajan rooli lasten kielellisten vaikeuksien tunnistajana ja tukijana
Multisilta, Jenniina; Korkeamäki, Susanna (2013)
Multisilta, Jenniina
Korkeamäki, Susanna
Vaasan ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013112718581
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013112718581
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli tutkia kielellisten vaikeuksien tunnistamista ja tukemista lastentarhanopettajien näkökulmasta. Tutkimuksessa haluttiin selvittää onko lastentarhanopettajilla riittävät resurssit kielen kehityksen tukemiseen Vaasan kaupungin päiväkodeissa vuonna 2013. Lisäksi tutkittiin heidän koulutuksen riittävyyttä havaita ja tukea lapsen kielellisiä häiriöitä.
Opinnäytetyössä käsiteltiin kielen kehitykseen ja niiden häiriöihin sekä varhaiskasvatukseen liittyvää teoriaa. Tutkimus toteutettiin kvalitatiivisesti eli laadullisesti käyttäen puolistrukturoituja kyselylomakkeita. Tutkimusaineisto analysoitiin aineistopohjaisen teemoittelun avulla. Kysely tehtiin kymmeneen päiväkotiin, joista vastaajiksi valittiin kaksikymmentä lastentarhaopettajaa. Lastentarhanopet-tajat työskentelivät 0-6-vuotiaiden lasten parissa. Kyselylomakkeet kerättiin päi-väkodeista syyskuun aikana 2013. Lastentarhanopettajista yhdeksäntoista vastasi kyselyyn, joten vastausprosentiksi muodostui 95.
Tutkimuksessa kävi ilmi, että lastentarhanopettajilla oli käytössään monenlaisia havaitsemistapoja. Näiden avulla voitiin havaita erilaisia kielen kehityksen häiriöitä, kuten puheen ymmärtämisen ja tuottamisen vaikeuksia sekä artikulaatiohäi-riöitä. Vastanneiden ryhmissä 74:llä prosentilla oli havaittavissa kielellisiä ongelmia. Tutkimuksessa selvitettiin myös erilaisia tukimenetelmiä, joita oli lisätty päiväkodin arjen keskelle. Lisäksi selvisi, että resurssit yksilölliseen tukemiseen olivat vähäisiä, johtuen henkilökunnan ja ajan puutteesta.
Opinnäytetyössä käsiteltiin kielen kehitykseen ja niiden häiriöihin sekä varhaiskasvatukseen liittyvää teoriaa. Tutkimus toteutettiin kvalitatiivisesti eli laadullisesti käyttäen puolistrukturoituja kyselylomakkeita. Tutkimusaineisto analysoitiin aineistopohjaisen teemoittelun avulla. Kysely tehtiin kymmeneen päiväkotiin, joista vastaajiksi valittiin kaksikymmentä lastentarhaopettajaa. Lastentarhanopet-tajat työskentelivät 0-6-vuotiaiden lasten parissa. Kyselylomakkeet kerättiin päi-väkodeista syyskuun aikana 2013. Lastentarhanopettajista yhdeksäntoista vastasi kyselyyn, joten vastausprosentiksi muodostui 95.
Tutkimuksessa kävi ilmi, että lastentarhanopettajilla oli käytössään monenlaisia havaitsemistapoja. Näiden avulla voitiin havaita erilaisia kielen kehityksen häiriöitä, kuten puheen ymmärtämisen ja tuottamisen vaikeuksia sekä artikulaatiohäi-riöitä. Vastanneiden ryhmissä 74:llä prosentilla oli havaittavissa kielellisiä ongelmia. Tutkimuksessa selvitettiin myös erilaisia tukimenetelmiä, joita oli lisätty päiväkodin arjen keskelle. Lisäksi selvisi, että resurssit yksilölliseen tukemiseen olivat vähäisiä, johtuen henkilökunnan ja ajan puutteesta.