Konetarvikkeiden hankintakanavien optimointi : Case: Hankkija Oy
Salento, Tommi (2013)
Salento, Tommi
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013112718633
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013112718633
Tiivistelmä
Tämän kehittämistehtävän tarkoituksena oli optimoida Hankkija Oy:n ja Agrimarket-ketjun konetarvikkeiden hankintakanavia. teoreettiseen viitekehykseen valittiin useita hankinnan teorioita, jotta ongelma tuli tarkasteltua riittävän monesta näkökulmasta. Tärkeimmät viitekehykset olivat Kraljicin matriisi, kategoriahallinta sekä toimittaja-analyysi portfoliomallilla. Muita viitekehyksiä olivat spend-analyysi, SWOT-analyysi sekä ABC-analyysi.
Työ toteutettiin toimintatutkimuksena. Aluksi tehtiin nykytila-analyysi, jossa haettiin tietojärjestelmistä tarpeelliset tiedot, haastateltiin myymälöiden myyjiä, järjestettiin keskusteluareenoita pääkonttorin hankinnan henkilöstön kanssa sekä lopuksi toteutettiin viitekehyksien mukaiset analyysit.
Nykytila-analyysin tuloksena saatiin selkeä käsitys siitä miten hankinnat haluttiin toteuttaa kussakin alakategoriassa. Kehittämistehtävän implementointivaiheessa valittiin neljä eri alakategoriaa, joiden hankintakanavia alettiin muuttaa viitekehysteorian mukaisiksi. Tällöin alakategoriat kilpailutettiin, neuvoteltiin toimittajakandidaattien kanssa sekä toteutettiin päätetyt muutokset hankintakanaviin. Hankintakanavavalintojen ohjaavana tekijänä olivat viitekehysteoriat ja nykytila-analyysissa saadut tiedot.
Tulokset mitattiin laadullisilla ja määrällisillä mittareilla. Mitatut tulokset olivat hyviä. Volyymituotteissa pystyttiin poistamaan tarpeettomia välikäsiä ja saavutettiin merkittäviä ostohintojen alennuksia. Strategisissa tuotteissa saatiin sidottua toimittaja paremmin Hankkijaan ja samalla myös saavutettiin alhaisempia ostohintoja. Ainoastaan rutiinituotteissa jäivät asetetut tavoitteet saavuttamatta.
Toteutetun kehittämistehtävän tuloksia pystyy hyödyntämään konetarvikehankintojen kehittämisessä opinnäytetyön valmistumisen jälkeenkin. Jokaiselle konetarvikkeiden alakategorialle kirjattiin opinnäytetyön aikana tavoitehankintakanava, joten suunnitelmat lähiaikojen kehittämisestä ovat selvät.
Työ toteutettiin toimintatutkimuksena. Aluksi tehtiin nykytila-analyysi, jossa haettiin tietojärjestelmistä tarpeelliset tiedot, haastateltiin myymälöiden myyjiä, järjestettiin keskusteluareenoita pääkonttorin hankinnan henkilöstön kanssa sekä lopuksi toteutettiin viitekehyksien mukaiset analyysit.
Nykytila-analyysin tuloksena saatiin selkeä käsitys siitä miten hankinnat haluttiin toteuttaa kussakin alakategoriassa. Kehittämistehtävän implementointivaiheessa valittiin neljä eri alakategoriaa, joiden hankintakanavia alettiin muuttaa viitekehysteorian mukaisiksi. Tällöin alakategoriat kilpailutettiin, neuvoteltiin toimittajakandidaattien kanssa sekä toteutettiin päätetyt muutokset hankintakanaviin. Hankintakanavavalintojen ohjaavana tekijänä olivat viitekehysteoriat ja nykytila-analyysissa saadut tiedot.
Tulokset mitattiin laadullisilla ja määrällisillä mittareilla. Mitatut tulokset olivat hyviä. Volyymituotteissa pystyttiin poistamaan tarpeettomia välikäsiä ja saavutettiin merkittäviä ostohintojen alennuksia. Strategisissa tuotteissa saatiin sidottua toimittaja paremmin Hankkijaan ja samalla myös saavutettiin alhaisempia ostohintoja. Ainoastaan rutiinituotteissa jäivät asetetut tavoitteet saavuttamatta.
Toteutetun kehittämistehtävän tuloksia pystyy hyödyntämään konetarvikehankintojen kehittämisessä opinnäytetyön valmistumisen jälkeenkin. Jokaiselle konetarvikkeiden alakategorialle kirjattiin opinnäytetyön aikana tavoitehankintakanava, joten suunnitelmat lähiaikojen kehittämisestä ovat selvät.