OLO-NUORISOKERHOKAHVILAN ALOITTAMINEN JA KEHITTÄMINEN MONIKULTTUURISESSA LÄHIÖSSÄ
Majabacka, Daniel; Majabacka, Janina (2009)
Majabacka, Daniel
Majabacka, Janina
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2009
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200912178203
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200912178203
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä kuvataan nuorisokerhokahvilatoiminnan käynnistämis- ja kehittämisprosessia Turun monikulttuurisessa lähiössä, Halisissa. Opinnäytetyö on kehittämisprojekti. Kehittämisprojektin tavoitteena oli luoda toimiva nuorisokerhokahvila 8-17-vuotiaille nuorille, huomioiden enemmistön maahanmuuttotaustan. Kehittämistyötä tarkastellaan toteutusprosessin ja teoriatiedon avulla, joiden pohjalta luotiin nuorisokerhokahvilan toimintamalli.
Kehittämistehtävässä käytettiin havainnoinnin ja dokumentoinnin menetelmiä. Projektin toimeksiantaja oli Turun Kotikirkko. Yhteistyökumppaneina olivat Turun Nuorisoasiainkeskus, TVT Asunnot Oy, Sateenkaari Koto ry, Turun Ammattikorkeakoulu ja Jyväskylän Ammattikorkeakoulu.
Projektin tarve ja lähtötilanne kartoitettiin haastatteluilla. Haastattelujen perusteella aloitettiin nuorisokerhokahvilatoiminta, haettiin teoriatietoa kehittämistyön suunnittelusta ja organisoimisesta, vapaaehtoistyön johtamisesta, maahanmuuttajanuorten tarpeista ja tukemisesta, sekä oman ohjaajaroolin kehittämisestä. Prosessikuvauksen avulla avattiin nuorisokerhokahvilan kehittämistyön etenemistä. Nuorisokerhokahvilan toimintamallin sisältö määriteltiin teoriatiedon, havainnoinnin, keskustelujen, kyselyjen tulosten ja oman oppimisteoreettisen ajattelun kautta. Toimintamalli sisälsi nuorten kerhoillan rakenteen, vapaaehtoistyön johtajan ja vapaaehtoistyöntekijöiden tehtävät, yleisiä käytännön ohjeita, sekä palaute- ja seurantamenetelmän. Työn onnistumista arvioitiin nuorille ja vapaaehtoistyöntekijöille teetettyjen kyselyiden avulla.
Nuorisokerhokahvilan perustaminen monikulttuuriseen lähiöön edellyttää tarkkaa demografista selvitystä, huolellista suunnittelua, tietoisesti valittuja työrooleja ja toimivia lähestymistapoja, sekä jatkuvaa saavutettujen tulosten arviointia. Tämä opinnäytetyö saavutti sille asetetut tavoitteet. Olo-nuorisokerhokahvila jatkaa toimintaansa projektin loputtua.
Kehittämistehtävässä käytettiin havainnoinnin ja dokumentoinnin menetelmiä. Projektin toimeksiantaja oli Turun Kotikirkko. Yhteistyökumppaneina olivat Turun Nuorisoasiainkeskus, TVT Asunnot Oy, Sateenkaari Koto ry, Turun Ammattikorkeakoulu ja Jyväskylän Ammattikorkeakoulu.
Projektin tarve ja lähtötilanne kartoitettiin haastatteluilla. Haastattelujen perusteella aloitettiin nuorisokerhokahvilatoiminta, haettiin teoriatietoa kehittämistyön suunnittelusta ja organisoimisesta, vapaaehtoistyön johtamisesta, maahanmuuttajanuorten tarpeista ja tukemisesta, sekä oman ohjaajaroolin kehittämisestä. Prosessikuvauksen avulla avattiin nuorisokerhokahvilan kehittämistyön etenemistä. Nuorisokerhokahvilan toimintamallin sisältö määriteltiin teoriatiedon, havainnoinnin, keskustelujen, kyselyjen tulosten ja oman oppimisteoreettisen ajattelun kautta. Toimintamalli sisälsi nuorten kerhoillan rakenteen, vapaaehtoistyön johtajan ja vapaaehtoistyöntekijöiden tehtävät, yleisiä käytännön ohjeita, sekä palaute- ja seurantamenetelmän. Työn onnistumista arvioitiin nuorille ja vapaaehtoistyöntekijöille teetettyjen kyselyiden avulla.
Nuorisokerhokahvilan perustaminen monikulttuuriseen lähiöön edellyttää tarkkaa demografista selvitystä, huolellista suunnittelua, tietoisesti valittuja työrooleja ja toimivia lähestymistapoja, sekä jatkuvaa saavutettujen tulosten arviointia. Tämä opinnäytetyö saavutti sille asetetut tavoitteet. Olo-nuorisokerhokahvila jatkaa toimintaansa projektin loputtua.