Viestinnän ja markkinoinnin osaamistarve sosiaali- ja terveysalan pk-yrityksissä : Case: AML-PALVELUT Oy
Virtanen, Janna (2013)
Virtanen, Janna
Lahden ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013112518219
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013112518219
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö käsittelee viestinnän ja markkinoinnin osaamistarvetta sosiaali- ja terveydenhoitoalalla. Opinnäytetyön tutkimuskysymyksenä oli, mitkä viestinnän ja markkinoinnin osa-alueet ovat haasteellisia sosiaali- ja terveysalalla. Lisäksi opinnäytetyössä tarkastellaan viestinnän ja markkinoinnin integroinnin merkitystä ja vaikutusta yrityksen liiketoimintaan.
Opinnäytetyö toteutettiin toimeksiantona AML-PALVELUT Oy:lle. AML-PALVELUT on nummelalainen henkilökohtaiseen avustamiseen erikoistunut pienyritys. Yritys ei ole aiemmin hyödyntänyt markkinointisuunnitelmaa liiketoiminnassaan, joten markkinoinnin suunnittelu koettiin yrityksessä tarpeelliseksi. Tutkimusta käytetään apuna kohdeyrityksen markkinoinnin suunnittelussa ja toteutuksessa.
Opinnäytetyön tutkimusmenetelmänä on kvalitatiivinen tutkimus. Opinnäytetyö on jaettu kolmeen osaan, jotka ovat johdanto, teoria- sekä case-osuus. Teoriaosuudessa perehdytään viestinnän ja markkinoinnin toimintaperiaatteisiin sekä tarkastellaan Suomen yrittäjyysolosuhteita erityisesti sosiaali- ja terveysalalla. Lisäksi teoriaosuudessa käsitellään ulkoisen toimintaympäristön muutoksia sekä sisäisen toiminnan kehityksen tarpeita sosiaali- ja terveysalan PK-yritysten näkökulmasta. Case-osuudessa perehdytään toimeksiantajayrityksen liiketoiminnan nykytilaan sekä suunnitellaan lähtökohtien pohjalta yritykselle vuositason markkinointisuunnitelma.
Opinnäytetyön tuloksena syntyi vuoden 2014 markkinointisuunnitelma AML-PALVELUT Oy:lle. Yritys voi hyödyntää suunnitelmaa markkinointinsa toteutuksen tukena.
Opinnäytetyö toteutettiin toimeksiantona AML-PALVELUT Oy:lle. AML-PALVELUT on nummelalainen henkilökohtaiseen avustamiseen erikoistunut pienyritys. Yritys ei ole aiemmin hyödyntänyt markkinointisuunnitelmaa liiketoiminnassaan, joten markkinoinnin suunnittelu koettiin yrityksessä tarpeelliseksi. Tutkimusta käytetään apuna kohdeyrityksen markkinoinnin suunnittelussa ja toteutuksessa.
Opinnäytetyön tutkimusmenetelmänä on kvalitatiivinen tutkimus. Opinnäytetyö on jaettu kolmeen osaan, jotka ovat johdanto, teoria- sekä case-osuus. Teoriaosuudessa perehdytään viestinnän ja markkinoinnin toimintaperiaatteisiin sekä tarkastellaan Suomen yrittäjyysolosuhteita erityisesti sosiaali- ja terveysalalla. Lisäksi teoriaosuudessa käsitellään ulkoisen toimintaympäristön muutoksia sekä sisäisen toiminnan kehityksen tarpeita sosiaali- ja terveysalan PK-yritysten näkökulmasta. Case-osuudessa perehdytään toimeksiantajayrityksen liiketoiminnan nykytilaan sekä suunnitellaan lähtökohtien pohjalta yritykselle vuositason markkinointisuunnitelma.
Opinnäytetyön tuloksena syntyi vuoden 2014 markkinointisuunnitelma AML-PALVELUT Oy:lle. Yritys voi hyödyntää suunnitelmaa markkinointinsa toteutuksen tukena.