Palkitseminen myyntiesittelijöiden kokemana
Säkkinen, Kati (2013)
Säkkinen, Kati
Oulun seudun ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013112919025
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013112919025
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää kohdeyrityksen seitsemäntoista myyntiesittelijän mielipide palkitsemisesta, motivaatiosta ja niihin vaikuttavista tekijöistä. Opinnäytetyön tuottaman tiedon pohjalta kohdeyritys pystyy kehittämään omaa palkitsemista ja palkitsemisjärjestelmää.
Tutkimus toteutettiin kvalitatiivisen tutkimuksen menetelmiä käyttäen. Aineistonkeruumenetelmänä käytettiin Webropol-ohjelmaa. Kyselyssä oli yhteensä 16 avointa kysymystä, joista kahdeksan ensimmäistä koski nykytilannetta ja motivaatiota ja viimeiset koskivat palkitsemista ja palkitsemisen kokemista.
Teoreettisessa viitekehyksessä keskeisinä käsitteinä olivat palkitseminen, motivaatio sekä myyntityö. Teoriassa käsitellään palkitsemisen tavoitteet ja vaikutukset, sekä palkitsemisen muotoja. Motivaatioteoriat luovat pohjan motivaation syntymiselle. Teoriaosuudessa käsitellään myös sisäistä ja ulkoista motivaatiota sekä motivointikeinoja. Tietoperustan luomisessa käytettiin apuna henkilöstöhallintoon ja esimiestyöhön suunnattuja kirjallisuutta ja oppaita.
Tutkimuksen tulokset osoittivat, että kohdeyrityksen kaikki myyntiesittelijät tekivät mielellään työtään. Motivoivina tekijöinä koettiin työn vaihtelevuus, työkaverit, palautteet, asiakassuhteet ja työn näkyvä tulos. Parempi palkka koettiin tehokkaaksi motivointikeinoksi, mutta vastaajat itse pohtivat rahan motivaatiota lisäävän keston pitkäjänteisyyttä. Myyntiesittelijöiden mielestä palkitsemista on työntekijöiden positiivinen huomioiminen tehdystä työstä. Vastaajien mielestä heidän organisaatiossa palkitsemisen tulisi perustua tehtyyn työhön, mutta olla tasa-arvoinen.
Tutkimus toteutettiin kvalitatiivisen tutkimuksen menetelmiä käyttäen. Aineistonkeruumenetelmänä käytettiin Webropol-ohjelmaa. Kyselyssä oli yhteensä 16 avointa kysymystä, joista kahdeksan ensimmäistä koski nykytilannetta ja motivaatiota ja viimeiset koskivat palkitsemista ja palkitsemisen kokemista.
Teoreettisessa viitekehyksessä keskeisinä käsitteinä olivat palkitseminen, motivaatio sekä myyntityö. Teoriassa käsitellään palkitsemisen tavoitteet ja vaikutukset, sekä palkitsemisen muotoja. Motivaatioteoriat luovat pohjan motivaation syntymiselle. Teoriaosuudessa käsitellään myös sisäistä ja ulkoista motivaatiota sekä motivointikeinoja. Tietoperustan luomisessa käytettiin apuna henkilöstöhallintoon ja esimiestyöhön suunnattuja kirjallisuutta ja oppaita.
Tutkimuksen tulokset osoittivat, että kohdeyrityksen kaikki myyntiesittelijät tekivät mielellään työtään. Motivoivina tekijöinä koettiin työn vaihtelevuus, työkaverit, palautteet, asiakassuhteet ja työn näkyvä tulos. Parempi palkka koettiin tehokkaaksi motivointikeinoksi, mutta vastaajat itse pohtivat rahan motivaatiota lisäävän keston pitkäjänteisyyttä. Myyntiesittelijöiden mielestä palkitsemista on työntekijöiden positiivinen huomioiminen tehdystä työstä. Vastaajien mielestä heidän organisaatiossa palkitsemisen tulisi perustua tehtyyn työhön, mutta olla tasa-arvoinen.