BRANDING AN ATHLETE AND CREATING STRATEGIC SPONSORSHIP CO-OPERATION RELATIONSHIPS – CASE CARINA KETONEN
Hannula, Anne (2009)
Hannula, Anne
Kymenlaakson ammattikorkeakoulu
2009
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201001041025
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201001041025
Tiivistelmä
Tämä lopputyö käsittelee sponsorointi yhteistyö suhteita ja sitä kuinka urheilijasta luodaan brändi. Kysymykset joihin pyritään vastaamaan ovat: ”Kuinka luoda kaikkia osapuolia hyödyttäviä, laajakantoisia ja menestyksekkäitä sponsorointi yhteistyö suhteita urheilijoiden ja yritysten välille?” ja ”Kuinka luoda vahva brändi urheilijasta ja kuinka luoda amatööri pyöräilijä Carina Ketosesta tunnettu ja vetovoimainen brändi jonka kanssa yritykset haluavat tehdä yhteistyötä?”.
Tämä aihealue on mielenkiintoinen siksi, että suomalainen amatööri pyöräilijä Carina Ketonen pyrkii osallistumaan vuoden 2012 Lontoon Olympialaisiin ja tätä varten hän tarvitsee vahvoja tukijoukkoja ja rahoitusta. Näin kuvaan siis astuvat käsitteet brändaus ja sponsorointi yhteistyö.
Tutkimus tätä lopputyötä varten tehtiin luomalla katsaus aiempaan kirjallisuuteen aihealueesta, tekemällä haastatteluja ja kenttä tutkimustyötä.
Pääjohtopäätöksenä voidaan todeta että urheilu ja sponsorointi yhteistyö ovat alati muuttuvia aloja joilla on vahva yhteys liike-elämään. Ja mitä menestykseen tulee, niin se tulee aina riippumaan kyseisestä tilanteesta.
Tämä aihealue on mielenkiintoinen siksi, että suomalainen amatööri pyöräilijä Carina Ketonen pyrkii osallistumaan vuoden 2012 Lontoon Olympialaisiin ja tätä varten hän tarvitsee vahvoja tukijoukkoja ja rahoitusta. Näin kuvaan siis astuvat käsitteet brändaus ja sponsorointi yhteistyö.
Tutkimus tätä lopputyötä varten tehtiin luomalla katsaus aiempaan kirjallisuuteen aihealueesta, tekemällä haastatteluja ja kenttä tutkimustyötä.
Pääjohtopäätöksenä voidaan todeta että urheilu ja sponsorointi yhteistyö ovat alati muuttuvia aloja joilla on vahva yhteys liike-elämään. Ja mitä menestykseen tulee, niin se tulee aina riippumaan kyseisestä tilanteesta.