”Kuunnellaan ihmistä” : mielenterveyskuntoutujien kokemuksia asumispalveluyksiköstä
Hopea, Laura; Johansson, Pia; Ojanen, Iiramaria (2013)
Hopea, Laura
Johansson, Pia
Ojanen, Iiramaria
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013112919013
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013112919013
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena on selvittää nuorten mielenterveyskuntoutujien kokemuksia psykiatrisen avohoidon kentällä asiakaslähtöisyyden näkökulmasta. Olemme tarttuneet asumispalveluiden kehittämiseen, sillä avopalveluissa on tapahtunut suuria muutoksia viimeisten vuosikymmenten aikana ja sairaalapaikkoja vähennettäessä on asumispalveluissa yhä paljon kehitettävää. Toimintaterapialla on merkittävä rooli avokuntoutuksessa ja näkökulmia annettavanaan asiakaslähtöiseen kehittämiseen.
Yhteiskumppanimme on Niemikotisäätiö, joka tarjoaa mielenterveyspalveluja helsinkiläisille. Toteutamme opinnäytetyön Otsonpolun kuntoutumiskodille ja tuetuille asunnoille, joka on yksi Niemikotisäätiön asumispalvelusyksiköistä. Laadimme kyselylomakkeen, jolla selvitimme asukkaiden, eli 18–30-vuotiaiden mielenterveyskuntoutujien, mielipiteitä Otsonpolun tarjoamasta asumiskuntoutuksesta, vaikutusmahdollisuuksista ja kehittämiskohteista. Kyselyn vastaukset analysoituamme pidimme yhteisökeskustelutilaisuuden, jonka tarkoituksena oli tuoda kyselyn tuloksia Otsonpolun yhteisöön ja herättää keskustelua esiin nousseista teemoista.
Opinnäytetyön toteutus mahdollisti asiakkaiden kuulluksi tulemisen. Yhteisökeskustelussa esiin nostamamme aiheet synnyttivät paljon kysymyksiä ja keskustelua. Kyselyn vastauksista saimme tietoa asukkaiden mielipiteistä saamastaan tuesta ja ohjauksesta, henkilökunnan toiminnasta, kuulluksi tulemisesta, tarpeiden huomioimisesta, kuntoutumista edistävistä tekijöistä sekä mielekkäästä toiminnasta. Enemmistö vastaajista oli tyytyväisiä edellä mainittuihin tekijöihin ja koki kuuluvansa yhteisöön. Asioita, joihin oltiin tyytymättömiä, käsiteltiin yhteisökeskustelussa.
Kyselyn vastausten ja yhteisökeskustelun pohjalta vaikuttaa siltä, että keskeisimpiä tarkastelun kohteita jatkossa ovat ohjaajien paikalla olo, yhteisökokousten tiheys ja asukkaiden vaikutusmahdollisuuksien lisäämisen tarve. Tehokkaan asiakaspalautteen saamiseksi nykyinen asiakaskysely ei tuota tietoa, joka kertoisi parhaalla tavalla juuri Otsonpolun asukkaiden kokemuksista. Yhteistyökumppani voi halutessaan käyttää kyselyämme pohjana kehittäessään asiakaspalautejärjestelmäänsä. Yhteisökeskustelun kaltaiselle tilaisuudelle, jossa kaikki pääsevät ilmaisemaan mielipiteensä, on selkeä tarve.
Yhteiskumppanimme on Niemikotisäätiö, joka tarjoaa mielenterveyspalveluja helsinkiläisille. Toteutamme opinnäytetyön Otsonpolun kuntoutumiskodille ja tuetuille asunnoille, joka on yksi Niemikotisäätiön asumispalvelusyksiköistä. Laadimme kyselylomakkeen, jolla selvitimme asukkaiden, eli 18–30-vuotiaiden mielenterveyskuntoutujien, mielipiteitä Otsonpolun tarjoamasta asumiskuntoutuksesta, vaikutusmahdollisuuksista ja kehittämiskohteista. Kyselyn vastaukset analysoituamme pidimme yhteisökeskustelutilaisuuden, jonka tarkoituksena oli tuoda kyselyn tuloksia Otsonpolun yhteisöön ja herättää keskustelua esiin nousseista teemoista.
Opinnäytetyön toteutus mahdollisti asiakkaiden kuulluksi tulemisen. Yhteisökeskustelussa esiin nostamamme aiheet synnyttivät paljon kysymyksiä ja keskustelua. Kyselyn vastauksista saimme tietoa asukkaiden mielipiteistä saamastaan tuesta ja ohjauksesta, henkilökunnan toiminnasta, kuulluksi tulemisesta, tarpeiden huomioimisesta, kuntoutumista edistävistä tekijöistä sekä mielekkäästä toiminnasta. Enemmistö vastaajista oli tyytyväisiä edellä mainittuihin tekijöihin ja koki kuuluvansa yhteisöön. Asioita, joihin oltiin tyytymättömiä, käsiteltiin yhteisökeskustelussa.
Kyselyn vastausten ja yhteisökeskustelun pohjalta vaikuttaa siltä, että keskeisimpiä tarkastelun kohteita jatkossa ovat ohjaajien paikalla olo, yhteisökokousten tiheys ja asukkaiden vaikutusmahdollisuuksien lisäämisen tarve. Tehokkaan asiakaspalautteen saamiseksi nykyinen asiakaskysely ei tuota tietoa, joka kertoisi parhaalla tavalla juuri Otsonpolun asukkaiden kokemuksista. Yhteistyökumppani voi halutessaan käyttää kyselyämme pohjana kehittäessään asiakaspalautejärjestelmäänsä. Yhteisökeskustelun kaltaiselle tilaisuudelle, jossa kaikki pääsevät ilmaisemaan mielipiteensä, on selkeä tarve.