Jormaksi sitä ei voinut kastaa : Tukevaa asiaa uuden aikakauslehden tekemisestä
Haapamäki, Markus; Lehtonen, Marko-Oskari; Piippo, Tuuti (2009)
Haapamäki, Markus
Lehtonen, Marko-Oskari
Piippo, Tuuti
HAAGA-HELIA ammattikorkeakoulu
2009
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200912228485
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200912228485
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön aiheena on uuden aikakauslehden suunnittelu ja toteutus. Painetun julkaisun nimi on Tuhti ja se ilmestyi tammikuussa 2009. Opinnäytetyön tarkoituksena oli näyttää kokonaisvaltaisesti ja konkreettisesti se osaaminen ja tietämys, jota on kartutettu HAAGA-HELIA ammattikorkeakoulun journalismin koulutusohjelmassa.
Opinnäytetyön toimeksiantaja on markkinointitoimisto Redland Oy, mutta idea lehden tekemiseen tuli opinnäytetyön tekijöiltä. Redland Oy on myös Tuhdin kustantaja. Opinnäytetyön tekeminen aloitettiin ideoinnilla vuoden 2008 alussa. Uuden aikakauslehden varsinainen rakentaminen alkoi kuitenkin vasta kesällä 2008. Lehden suunniteltiin olevan kirjamainen ja tarinallinen. Pilottinumero Tuhti 1/2009 oli painovalmis joulukuussa ja se näki päivänvalon tammikuussa 2009.
Opinnäytetyön tekijät laativat paitsi Tuhdin artikkelit, myös pääosin julkaisun ulkoasun sekä osan kuvituksesta. Lehden markkinointi ja mediamyynti sekä osa ulkoasun suunnittelemisesta kuuluivat toimeksiantajalle. Tuhdin rakennustyössä käytettiin apuna muita opiskelijoita. Lopputulos on viimeistelty yleisaikakauslehti, joka sisältää eläviä tarinoita ihmisistä ja ilmiöistä. Lehden lukijat ovat pääasiassa nuorehkoja pääkaupunkilaisia, mutta sen tilaajia löytyy myös muualta maasta.
Opinnäytetyön tarkoituksena on myös kertoa onnistumisesta: oman lehden julkaiseminen onnistuu, jos sitä kylliksi haluaa. Siitä huolimatta on hyvä keskittyä tekemään kunnon suunnitelmat, jotta työ etenee helpommin ja joutuisammin. Tuhti on osoitus siitä, että journalistisesti laadukkaan lehden saa aikaan myös ilman loppuun asti hiottua konseptia.
Opinnäytetyön toimeksiantaja on markkinointitoimisto Redland Oy, mutta idea lehden tekemiseen tuli opinnäytetyön tekijöiltä. Redland Oy on myös Tuhdin kustantaja. Opinnäytetyön tekeminen aloitettiin ideoinnilla vuoden 2008 alussa. Uuden aikakauslehden varsinainen rakentaminen alkoi kuitenkin vasta kesällä 2008. Lehden suunniteltiin olevan kirjamainen ja tarinallinen. Pilottinumero Tuhti 1/2009 oli painovalmis joulukuussa ja se näki päivänvalon tammikuussa 2009.
Opinnäytetyön tekijät laativat paitsi Tuhdin artikkelit, myös pääosin julkaisun ulkoasun sekä osan kuvituksesta. Lehden markkinointi ja mediamyynti sekä osa ulkoasun suunnittelemisesta kuuluivat toimeksiantajalle. Tuhdin rakennustyössä käytettiin apuna muita opiskelijoita. Lopputulos on viimeistelty yleisaikakauslehti, joka sisältää eläviä tarinoita ihmisistä ja ilmiöistä. Lehden lukijat ovat pääasiassa nuorehkoja pääkaupunkilaisia, mutta sen tilaajia löytyy myös muualta maasta.
Opinnäytetyön tarkoituksena on myös kertoa onnistumisesta: oman lehden julkaiseminen onnistuu, jos sitä kylliksi haluaa. Siitä huolimatta on hyvä keskittyä tekemään kunnon suunnitelmat, jotta työ etenee helpommin ja joutuisammin. Tuhti on osoitus siitä, että journalistisesti laadukkaan lehden saa aikaan myös ilman loppuun asti hiottua konseptia.