Kohdennettu tyttötyö sosiaalisen vahvistamisen muotona ja osallisuuden edistämisen työvälineenä osana asemanseudun nuorisotyötä
Fernandez Garcia, Isabel (2013)
Fernandez Garcia, Isabel
Humanistinen ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013112918955
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013112918955
Tiivistelmä
Toiminnallisessa opinnäytetyössä kehitettiin uutta kohdennetun tyttötyön mallia osana Helsingin Nuorisoasiankeskuksen asemanseudun nuorisotyötä. Asemanseudun nuorisotyötoiminta on nuorten kohtaamista, opastusta ja neuvontaa, joka tapahtuu Helsingin ydinkeskustan alueella, kaduilla, kauppakeskuksissa sekä tiiviissä yhteistyössä Aseman Lapset ry:n kanssa Walkers nuorisokahvilassa.
Projektin keskeisimmät tavoitteet olivat osallisuuden edistäminen sekä sosiaalisen vahvistamisen käytänteiden kehittäminen kohdennetun tyttötyön keinoin. Opinnäytetyö tarkasteleekin nuorten osallisuutta, osallistumisen kenttiä, sekä osallisuuden esteitä nuorten toiminnassa. Se pohtii nuorten vertaisryhmien jäsenyyksien tuomia mahdollisuuksia nuorisotyön näkökulmasta, sekä kohdennetun tyttötyön luomia mahdollisuuksia monikulttuurisen nuorisotyön välineenä ja sosiaalisen vahvistamisen käytäntönä.
Tutkimus rakentuu tyttöjen toimintaryhmän toiminnan ja ryhmän järjestämän tyttöjen lauantai-illan toteutuksen ympärille. Se tutkii ja havainnoi nuorten osallistumista ja osallisuutta, sekä ohjaajan roolia ja vaikutusta ryhmän osallisuuteen ja osallisuuden kokemuksiin. Opinnäytetyössä hyödynnetään asemanseudun nuoriso-ohjaajan näkökulmia ja havaintoja tyttöjen toimintaryhmän ohjaamisesta sekä osallisuuden edistämisen tuomista haasteista. Se pyrkii myös kartoittamaan kohdennetun tyttötyön tarpeita ja vaikutuksia sosiaalisen vahvistamisen muotona osana asemaseudun nuorisotyötä.
Opinnäytetyöstä käy ilmi, että nuorten osallisuutta ja osallistumista on eri tasoista ja sitä tapahtuu eri ympäristöissä. Osallisuuteen ja osallistumiseen vaikuttavat nuorten vertaisryhmien jäsenyydet ja niiden käyttäytymisnormit. Ohjaaja ja ohjaajan työote ovat osallisuuden toteutumisen kannalta avainasemassa. Tukimus osoittaa myös kohdennetun tyttötyön luovan hyvät puitteet monikulttuurisen nuorisotyön toteutukselle, sekä tyttötyön avaamille mahdollisuuksille toimia sosiaalisen vahvistamisen työvälineenä. Se pohtii tyttötyön mahdollisuuksia sosiaalisen vahvistamisen käytäntönä osana perusnuorisotalo työtä.
Projektin keskeisimmät tavoitteet olivat osallisuuden edistäminen sekä sosiaalisen vahvistamisen käytänteiden kehittäminen kohdennetun tyttötyön keinoin. Opinnäytetyö tarkasteleekin nuorten osallisuutta, osallistumisen kenttiä, sekä osallisuuden esteitä nuorten toiminnassa. Se pohtii nuorten vertaisryhmien jäsenyyksien tuomia mahdollisuuksia nuorisotyön näkökulmasta, sekä kohdennetun tyttötyön luomia mahdollisuuksia monikulttuurisen nuorisotyön välineenä ja sosiaalisen vahvistamisen käytäntönä.
Tutkimus rakentuu tyttöjen toimintaryhmän toiminnan ja ryhmän järjestämän tyttöjen lauantai-illan toteutuksen ympärille. Se tutkii ja havainnoi nuorten osallistumista ja osallisuutta, sekä ohjaajan roolia ja vaikutusta ryhmän osallisuuteen ja osallisuuden kokemuksiin. Opinnäytetyössä hyödynnetään asemanseudun nuoriso-ohjaajan näkökulmia ja havaintoja tyttöjen toimintaryhmän ohjaamisesta sekä osallisuuden edistämisen tuomista haasteista. Se pyrkii myös kartoittamaan kohdennetun tyttötyön tarpeita ja vaikutuksia sosiaalisen vahvistamisen muotona osana asemaseudun nuorisotyötä.
Opinnäytetyöstä käy ilmi, että nuorten osallisuutta ja osallistumista on eri tasoista ja sitä tapahtuu eri ympäristöissä. Osallisuuteen ja osallistumiseen vaikuttavat nuorten vertaisryhmien jäsenyydet ja niiden käyttäytymisnormit. Ohjaaja ja ohjaajan työote ovat osallisuuden toteutumisen kannalta avainasemassa. Tukimus osoittaa myös kohdennetun tyttötyön luovan hyvät puitteet monikulttuurisen nuorisotyön toteutukselle, sekä tyttötyön avaamille mahdollisuuksille toimia sosiaalisen vahvistamisen työvälineenä. Se pohtii tyttötyön mahdollisuuksia sosiaalisen vahvistamisen käytäntönä osana perusnuorisotalo työtä.