Koulutussuunnitelma terveysalan opiskelijoiden ohjaajille suunnattuun verkkokoulutukseen
Kulla-Numminen, Hanna (2013)
Kulla-Numminen, Hanna
Tampereen ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013112919124
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013112919124
Tiivistelmä
Tämän kehittämishankkeen tarkoituksena oli luoda koulutussuunnitelma Pirkanmaan sairaanhoitopiirin terveysalan ohjatun harjoittelun ohjaajille suunnattuun verkkokoulutukseen. Hankkeen tavoitteena oli kehittää terveysalan harjoittelun ohjauksen laatua. Toive hankkeen tekemiselle tuli sairaanhoitopiiriltä ja hanke tehtiin yhteistyössä työelämän kanssa.
Kehittämishanke toteutettiin käyttämällä teoreettisena viitekehyksenä sosiokonstruktivistista oppimiskäsitystä ja kokemuksellista oppimista. Hankkeen tuotoksena tehdyn koulutussuunnitelman viitekehyksenä käytettiin Mikko Saarikosken laatimaa Cles+T–mittaristoa sekä muuta ajankohtaista tutkimustietoa. Koulutussuunnitelmaa laadittaessa huomioitiin verkko-opetuksen asettamat vaatimukset.
Terveysalalla ohjattu harjoittelu on oleellinen osa opintoja. Se mahdollistaa opiskelijoille teorian ja käytännön yhdistämisen sekä ammatillisen kasvun. Ohjattu harjoittelu on aina tavoitteellista, ohjattua ja arvioitua. Ohjaussuhteella ja oppimisympäristöllä on suuri merkitys harjoittelujakson onnistumisen mahdollistamisessa. Opettajien rooli osana ohjattua harjoittelua on muuttunut terveysalan koulutusjärjestelmän muutoksen sekä maamme taloudellisen tilanteen myötä, mikä on lisännyt ohjaajien vastuuta osana ohjattua harjoittelua.
Kehittämishankkeen tuotoksena syntyneen koulutussuunnitelman pohjalta laaditaan itseopiskeltava verkkokoulutus opiskelijoiden ohjaajille. Koulutuksen toivotaan tavoittavan terveysalan ohjatun harjoittelun ohjaajat mahdollisimman laajasti Pirkanmaan sairaanhoitopiirissä.
Kehittämishanke toteutettiin käyttämällä teoreettisena viitekehyksenä sosiokonstruktivistista oppimiskäsitystä ja kokemuksellista oppimista. Hankkeen tuotoksena tehdyn koulutussuunnitelman viitekehyksenä käytettiin Mikko Saarikosken laatimaa Cles+T–mittaristoa sekä muuta ajankohtaista tutkimustietoa. Koulutussuunnitelmaa laadittaessa huomioitiin verkko-opetuksen asettamat vaatimukset.
Terveysalalla ohjattu harjoittelu on oleellinen osa opintoja. Se mahdollistaa opiskelijoille teorian ja käytännön yhdistämisen sekä ammatillisen kasvun. Ohjattu harjoittelu on aina tavoitteellista, ohjattua ja arvioitua. Ohjaussuhteella ja oppimisympäristöllä on suuri merkitys harjoittelujakson onnistumisen mahdollistamisessa. Opettajien rooli osana ohjattua harjoittelua on muuttunut terveysalan koulutusjärjestelmän muutoksen sekä maamme taloudellisen tilanteen myötä, mikä on lisännyt ohjaajien vastuuta osana ohjattua harjoittelua.
Kehittämishankkeen tuotoksena syntyneen koulutussuunnitelman pohjalta laaditaan itseopiskeltava verkkokoulutus opiskelijoiden ohjaajille. Koulutuksen toivotaan tavoittavan terveysalan ohjatun harjoittelun ohjaajat mahdollisimman laajasti Pirkanmaan sairaanhoitopiirissä.