CP-vammaisten lasten vapaa-ajan vietto ja toiveet
Nyholm, Piia; Penttinen, Nina (2009)
Nyholm, Piia
Penttinen, Nina
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2009
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200912188322
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200912188322
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää CP-vammaisten lasten vapaa-ajan viettotapoja ja toiveita Keski-Suomen alueella. Opinnäytetyö on osa ”Liiku, opi, osallistu” -projektia (2007–2011), jonka tavoitteena on selvittää, mikä on motorisen toiminnan merkitys oppimiselle, oppimisvaikeuksille ja tasavertaiselle osallistumiselle. Tutkimuskysymyksemme olivat: ”Onko CP-vammaisten lasten ja vammattomien lasten vapaa-ajan osallistuminen tasa-arvoista?” ja ”Mitä eroja CP-vammaisten lasten ja vammattomien lasten vapaa-ajan vieton toiveissa on?”
Tutkimus toteutettiin CP-vammaisilla lapsilla postikyselynä Lasten osallistumisen ja mieltymysten arviointilomakkeella (LOMA) ja Lasten toimintatoiveet -lomakkeella (LTT). Tutkimukseen vastasi 16 CP-vammaista lasta perheineen. Suoritimme itse vertaistutkimuksen 57 vammattomalle lapselle Keuruun Kivikoulusta. Molempien ryhmien lapset ovat iältään 6-15-vuotiaita. Lomakkeita käytettiin ensimmäistä kertaa Suomessa.
Siirsimme lomakkeiden vastaukset SPSS-ohjelmaan ja vertailimme ryhmien tuloksia T-Testillä sekä Mann-Whitneyn testillä. LOMA-lomakkeen tuloksissa eroavaisuuksia oli molempien testien mukaan vain muutamia. LTT-lomakkeessa oli testien mukaan eroja lähes kaikissa kohdissa. Tulosten mukaan CP-vammaisten lasten vapaa-ajan vietto vaikuttaisi olevan melko tasa-arvoista vammattomien lasten kanssa. Vapaa-ajan vieton toiveiden erot selittyvät jokaisen henkilökohtaisesta mielenkiinnosta.
Opinnäytetyössämme halusimme korostaa CP-vammaisen lapsen vapaa-ajan vieton tärkeyttä ja lapsen oman mielipiteen esiin tuomista. Tulevaisuudessa lomaketutkimuksen voisi toteuttaa suuremmalla ryhmällä eri-ikäisiä CP-vammaisia lapsia, jotta saataisiin luotettavampia tuloksia heidän vapaa-ajan viettotavoistaan. Myös lomakkeita voisi kehittää parannusehdotustemme pohjalta.
Tutkimus toteutettiin CP-vammaisilla lapsilla postikyselynä Lasten osallistumisen ja mieltymysten arviointilomakkeella (LOMA) ja Lasten toimintatoiveet -lomakkeella (LTT). Tutkimukseen vastasi 16 CP-vammaista lasta perheineen. Suoritimme itse vertaistutkimuksen 57 vammattomalle lapselle Keuruun Kivikoulusta. Molempien ryhmien lapset ovat iältään 6-15-vuotiaita. Lomakkeita käytettiin ensimmäistä kertaa Suomessa.
Siirsimme lomakkeiden vastaukset SPSS-ohjelmaan ja vertailimme ryhmien tuloksia T-Testillä sekä Mann-Whitneyn testillä. LOMA-lomakkeen tuloksissa eroavaisuuksia oli molempien testien mukaan vain muutamia. LTT-lomakkeessa oli testien mukaan eroja lähes kaikissa kohdissa. Tulosten mukaan CP-vammaisten lasten vapaa-ajan vietto vaikuttaisi olevan melko tasa-arvoista vammattomien lasten kanssa. Vapaa-ajan vieton toiveiden erot selittyvät jokaisen henkilökohtaisesta mielenkiinnosta.
Opinnäytetyössämme halusimme korostaa CP-vammaisen lapsen vapaa-ajan vieton tärkeyttä ja lapsen oman mielipiteen esiin tuomista. Tulevaisuudessa lomaketutkimuksen voisi toteuttaa suuremmalla ryhmällä eri-ikäisiä CP-vammaisia lapsia, jotta saataisiin luotettavampia tuloksia heidän vapaa-ajan viettotavoistaan. Myös lomakkeita voisi kehittää parannusehdotustemme pohjalta.