Alakouluikäisen turvallinen kotona selviytyminen
Manner, Emma; Yrjölä, Katariina; Rautanen, Tanja (2013)
Manner, Emma
Yrjölä, Katariina
Rautanen, Tanja
Laurea-ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013112518031
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013112518031
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli kehittää ja testata alakouluikäisten terveyskasvatusmallia keväällä 2013. Opinnäytetyön tavoitteena oli tuottaa terveyskasvatusmallin avulla tietoa, jota voidaan hyödyntää opetettaessa alakouluikäisen yksin kotona selviytymisen taitoja.
Opinnäytetyö toteutettiin osana Laurea-ammattikorkeakoulun ja Espoon seudun koulutusyhtymä Omnian yhteistä pedagogista kehityshanketta, koulutuksen innovaatio- ja integraatiohanke Kouliita.
Tämän toiminnallisen opinnäytetyön aineiston arvioinnissa käytettiin laadullista tutkimusme-netelmää. Pääaineistonkeruumenetelmänä oli osallistuva havainnointi, jonka osina toimivat lapsilähtöinen keskustelu ja ohjaus. Tutkimustulosten analysoinnissa käytettiin sisällönanalyy-simenetelmää.
Opinnäytetyön tuloksista käy ilmi, että alakouluikäisillä oli entuudestaan jo melko hyvät tiedolliset ja taidolliset lähtökohdat yksin kotona selviytymiseen. Lapset kokivat terveyskasvatusmallin aiheet tärkeiksi. Aiheita olisi hyvä jatkossa käydä läpi tämän opinnäytetyön luoman mallin mukaisesti. Ohjauskerroista muodostui kirjallinen toimintamalli, joka on käytettävissä vastaavanlaisessa jatkotoiminnassa. Malli löytyy liitteenä opinnäytetyön lopusta.
Opinnäytetyö toteutettiin osana Laurea-ammattikorkeakoulun ja Espoon seudun koulutusyhtymä Omnian yhteistä pedagogista kehityshanketta, koulutuksen innovaatio- ja integraatiohanke Kouliita.
Tämän toiminnallisen opinnäytetyön aineiston arvioinnissa käytettiin laadullista tutkimusme-netelmää. Pääaineistonkeruumenetelmänä oli osallistuva havainnointi, jonka osina toimivat lapsilähtöinen keskustelu ja ohjaus. Tutkimustulosten analysoinnissa käytettiin sisällönanalyy-simenetelmää.
Opinnäytetyön tuloksista käy ilmi, että alakouluikäisillä oli entuudestaan jo melko hyvät tiedolliset ja taidolliset lähtökohdat yksin kotona selviytymiseen. Lapset kokivat terveyskasvatusmallin aiheet tärkeiksi. Aiheita olisi hyvä jatkossa käydä läpi tämän opinnäytetyön luoman mallin mukaisesti. Ohjauskerroista muodostui kirjallinen toimintamalli, joka on käytettävissä vastaavanlaisessa jatkotoiminnassa. Malli löytyy liitteenä opinnäytetyön lopusta.