Pihlavan iltapäiväkerho lasten silmin
Vaahtera, Henna (2013)
Vaahtera, Henna
Satakunnan ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013112618271
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013112618271
Tiivistelmä
Opinnäytetyöni tarkoituksena oli tuoda lasten ääni kuuluviin. Tavoitteeni oli selvittää kuinka lapset viihtyvät iltapäiväkerhossa sekä mitä mieltä he ovat iltapäiväkerhon toiminnasta. Halusin toteuttaa opinnäytetyöni iltapäiväkerhossa, sillä niitä on tutkittu melko vähän ja iltapäiväkerholaisten viihtyminen kiinnosti minua.
Tutkimus toteutettiin Pihlavan seurakunnan järjestämässä iltapäiväkerhossa Pihlavan koululla. Aineisto kerättiin haastattelemalla kymmentä iltapäiväkerholaista teemahaastattelulla. Tutkimustulokset eivät ole yleistettävissä muihin iltapäiväkerhoihin, vaan ne ovat Pihlavan iltapäiväkerhon lasten näkemyksiä toiminnasta.
Opinnäytetyön teoreettisessa osuudessa käsiteltiin iltapäiväkerholaisen eli 6-9 – vuotiaan lapsen kehitystä sekä lasten osallisuutta. Osuudessa käsiteltiin myös iltapäivä-kerhon tavoitteita ja tarkoitusta Porissa sekä Pihlavan iltapäiväkerhoa. Tutkimustuloksissa keskityttiin tuomaan esille lasten mielipiteitä.
Tutkimustuloksista selvisi, että lapset viihtyivät iltapäiväkerhossa hyvin. Lapsilla oli kavereita ja mieluisaa tekemistä koulun jälkeen, aikuisen valvonnassa. Tutkimuksessa selvisi, että askartelu ja jalkapallo olivat mieluisimpia ajanviettotapoja iltapäiväkerhossa keväällä 2013. Iltapäiväkerhossa lapset nauttivat ravitsevan välipalan sekä saivat apua läksyjen tekemiseen. Lapset eivät kokeneet osallisuutta vahvasti tai se ei näyttäytynyt heille, mutta lapset toteuttivat sitä tietämättään.
Tutkimus toteutettiin Pihlavan seurakunnan järjestämässä iltapäiväkerhossa Pihlavan koululla. Aineisto kerättiin haastattelemalla kymmentä iltapäiväkerholaista teemahaastattelulla. Tutkimustulokset eivät ole yleistettävissä muihin iltapäiväkerhoihin, vaan ne ovat Pihlavan iltapäiväkerhon lasten näkemyksiä toiminnasta.
Opinnäytetyön teoreettisessa osuudessa käsiteltiin iltapäiväkerholaisen eli 6-9 – vuotiaan lapsen kehitystä sekä lasten osallisuutta. Osuudessa käsiteltiin myös iltapäivä-kerhon tavoitteita ja tarkoitusta Porissa sekä Pihlavan iltapäiväkerhoa. Tutkimustuloksissa keskityttiin tuomaan esille lasten mielipiteitä.
Tutkimustuloksista selvisi, että lapset viihtyivät iltapäiväkerhossa hyvin. Lapsilla oli kavereita ja mieluisaa tekemistä koulun jälkeen, aikuisen valvonnassa. Tutkimuksessa selvisi, että askartelu ja jalkapallo olivat mieluisimpia ajanviettotapoja iltapäiväkerhossa keväällä 2013. Iltapäiväkerhossa lapset nauttivat ravitsevan välipalan sekä saivat apua läksyjen tekemiseen. Lapset eivät kokeneet osallisuutta vahvasti tai se ei näyttäytynyt heille, mutta lapset toteuttivat sitä tietämättään.