Kun huoli herää - lastentarhanopettajien kokemuksia huolen puheeksi ottamisesta
Rouhiainen, Pauliina (2013)
Rouhiainen, Pauliina
Satakunnan ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013112919007
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013112919007
Tiivistelmä
Tämän tutkimuksen tarkoituksena ja tutkimustehtävänä on kuvailla lastentarhanopettajien kokemuksia huolen puheeksi ottamisesta päiväkodissa yhdessä vanhempien kanssa. Tutkimuksessa selvitettiin myös kasvatuskumppanuuden merkitystä sekä moniammatillisen yhteistyön toimivuutta. Yhtenä teemana tutkimuksessa oli koulutuksen sekä työyhteisön antama tuki tilanteisiin.
Tutkimus toteutettiin kvalitatiivisena tutkimuksena yhteistyössä Rauman kaupungilla työskentelevien lastentarhanopettajien kanssa. Haastatteluihin osallistui neljä tutkittavaa. Tutkimusaineisto kerättiin teemahaastattelujen menetelmällä toukokuussa 2013. Aineisto analysoitiin sisällönanalyysillä.
Tutkimustulosten mukaan huolta herättävät asiat liittyivät enemmän lapsen kehitykseen kuin kasvuolosuhteisiin. Tuloksista nousi tärkeäksi vanhempien ja päiväkodin saumaton yhteistyö. Luottamussuhteen luominen nähtiin madaltavana kynnyksenä asioiden esiin ottamiselle. Päiväkodin henkilöstön hyvä ilmapiiri edesauttaa työssä jaksamista sekä viihtyvyyttä. Työyhteisöltä saatu tuki koettiin hyvin olennaiseksi tekijäksi huolen puheeksi ottamisessa. Tuloksista selvisi, ettei koulutuksen kautta oltu saatu mitään tukea tai neuvoja kyseisiin tilanteisiin.
Johtopäätösten perusteella koulutuksen lisäämiseen huolen puheeksiottoon liittyen tulisi panostaa. Selkeä toimintatapa helpottaisi myös uusien työntekijöiden toimintatapaa tilanteessa.
Tutkimus toteutettiin kvalitatiivisena tutkimuksena yhteistyössä Rauman kaupungilla työskentelevien lastentarhanopettajien kanssa. Haastatteluihin osallistui neljä tutkittavaa. Tutkimusaineisto kerättiin teemahaastattelujen menetelmällä toukokuussa 2013. Aineisto analysoitiin sisällönanalyysillä.
Tutkimustulosten mukaan huolta herättävät asiat liittyivät enemmän lapsen kehitykseen kuin kasvuolosuhteisiin. Tuloksista nousi tärkeäksi vanhempien ja päiväkodin saumaton yhteistyö. Luottamussuhteen luominen nähtiin madaltavana kynnyksenä asioiden esiin ottamiselle. Päiväkodin henkilöstön hyvä ilmapiiri edesauttaa työssä jaksamista sekä viihtyvyyttä. Työyhteisöltä saatu tuki koettiin hyvin olennaiseksi tekijäksi huolen puheeksi ottamisessa. Tuloksista selvisi, ettei koulutuksen kautta oltu saatu mitään tukea tai neuvoja kyseisiin tilanteisiin.
Johtopäätösten perusteella koulutuksen lisäämiseen huolen puheeksiottoon liittyen tulisi panostaa. Selkeä toimintatapa helpottaisi myös uusien työntekijöiden toimintatapaa tilanteessa.