”Siedätyssukkula” : Oppimispeli ohjausmateriaalina pistosiedätyshoidon aloittavalle 7-10-vuotiaalle lapselle
Tarnanen, Mira; Hakala, Milja (2013)
Tarnanen, Mira
Hakala, Milja
Tampereen ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013120119211
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013120119211
Tiivistelmä
Tuotokseen painottuvan opinnäytetyön tarkoituksena on tehdä oppimispeli ohjauksen tueksi Pihlajalinnassa pistossiedätyshoidon aloittavalle 7-10 -vuotiaalle lapselle. Opinnäytetyön tavoitteena on oppimispelin avulla antaa lapselle tietoa pistossiedätyshoidosta ja mahdollistaa lapsen oikeus ohjaukseen ja tiedonsaantiin. Tavoitteena on lievittää tiedon kautta hoitoon liittyviä pelkoja sekä tätä kautta parantaa hoitoon sitoutumista.
Pistossiedätyshoito on pitkä hoitoprosessi, joka kestää kolmesta viiteen vuoteen. Sillä voidaan hoitaa esimerkiksi lapsen siitepöly- ja eläinallergioita. Siedätyshoidon avulla voidaan merkittävästi parantaa lapsen ja perheen elämänlaatua. Parhaimmassa tapauksessa allergiset oireet katoavat jopa kokonaan. Hoito vaatii lapselta ja perheeltä sitoutumista, motivaatiota, toimivaa yhteistyötä ja tietoa hoidosta. Jotta lapsi ymmärtää hoidon merkityksen, on hänen saatava ohjausta ja tietoa kehitystasolleen sopivalla tavalla. Tutkimusten mukaan lapset kokevat jäävänsä ohjauksen ulkopuolelle eivätkä ymmärrä omaan hoitoonsa liittyviä asioita. Tällöin lapsen oikeus ohjaukseen ja tiedon saantiin jää toteutumatta. Hyvällä ohjauksella voidaan vaikuttaa positiivisesti lapsen hoitomyöntyvyyteen ja turvallisuudentunteeseen pistossiedätyshoidossa. Oppimispelin käyttäminen ohjausmateriaalina mahdollistaa ja tarjoaa lapselle mielekkään tavan oppia hoitoonsa liittyviä asioita. Oppimispelissä lapsi pääsee tutustumaan asioihin pelin ja leikin kautta. Tärkeää on, että ohjausmateriaali antaa mahdollisuuden lapsen omalle aktiiviselle toiminnalle.
Oppimispeli tehtiin 7-10-vuotiaalle lapselle, joka aloittaa pistossiedätyshoidon lääkäriasema Pihlajalinnassa. Oppimispeli toimii ohjausmateriaalina suullisen ohjauksen rinnalla. Lapsi saa oppimispelin itselleen aloittaessaan hoidon ja sitä on tarkoitus pelata etenkin hoitopaikassa hoidon alkuvaiheessa. Lapsi voi pelata oppimispeliä yhdessä vanhempien tai toisten lasten kanssa. Vapaudella valita, vapaaehtoisuudella sekä itsemääräämisellä oppimispelissä voidaan houkutella lapsessa ilon tunnetta ja tätä kautta syventää oppimista.
Kehittämisehdotuksina tälle työlle on tehdä pelistä älylaitesovellus sekä tutkia, kuinka oppimispelejä voidaan hyödyntää hoitotyön ohjauksessa ja lisäävätkö ne lasten tietoa omasta hoidostaan.
Pistossiedätyshoito on pitkä hoitoprosessi, joka kestää kolmesta viiteen vuoteen. Sillä voidaan hoitaa esimerkiksi lapsen siitepöly- ja eläinallergioita. Siedätyshoidon avulla voidaan merkittävästi parantaa lapsen ja perheen elämänlaatua. Parhaimmassa tapauksessa allergiset oireet katoavat jopa kokonaan. Hoito vaatii lapselta ja perheeltä sitoutumista, motivaatiota, toimivaa yhteistyötä ja tietoa hoidosta. Jotta lapsi ymmärtää hoidon merkityksen, on hänen saatava ohjausta ja tietoa kehitystasolleen sopivalla tavalla. Tutkimusten mukaan lapset kokevat jäävänsä ohjauksen ulkopuolelle eivätkä ymmärrä omaan hoitoonsa liittyviä asioita. Tällöin lapsen oikeus ohjaukseen ja tiedon saantiin jää toteutumatta. Hyvällä ohjauksella voidaan vaikuttaa positiivisesti lapsen hoitomyöntyvyyteen ja turvallisuudentunteeseen pistossiedätyshoidossa. Oppimispelin käyttäminen ohjausmateriaalina mahdollistaa ja tarjoaa lapselle mielekkään tavan oppia hoitoonsa liittyviä asioita. Oppimispelissä lapsi pääsee tutustumaan asioihin pelin ja leikin kautta. Tärkeää on, että ohjausmateriaali antaa mahdollisuuden lapsen omalle aktiiviselle toiminnalle.
Oppimispeli tehtiin 7-10-vuotiaalle lapselle, joka aloittaa pistossiedätyshoidon lääkäriasema Pihlajalinnassa. Oppimispeli toimii ohjausmateriaalina suullisen ohjauksen rinnalla. Lapsi saa oppimispelin itselleen aloittaessaan hoidon ja sitä on tarkoitus pelata etenkin hoitopaikassa hoidon alkuvaiheessa. Lapsi voi pelata oppimispeliä yhdessä vanhempien tai toisten lasten kanssa. Vapaudella valita, vapaaehtoisuudella sekä itsemääräämisellä oppimispelissä voidaan houkutella lapsessa ilon tunnetta ja tätä kautta syventää oppimista.
Kehittämisehdotuksina tälle työlle on tehdä pelistä älylaitesovellus sekä tutkia, kuinka oppimispelejä voidaan hyödyntää hoitotyön ohjauksessa ja lisäävätkö ne lasten tietoa omasta hoidostaan.