Kerhotoimintaa lastensuojelun asiakasperheiden lapsille
Kuusinen, Janni; Salmi, Janika (2013)
Kuusinen, Janni
Salmi, Janika
Satakunnan ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013112919038
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013112919038
Tiivistelmä
Järjestimme lastensuojelun asiakasperheiden lapsille kerhotoimintaa seitsemän viikon ajan yhteistyössä perhetyönohjaajien kanssa. Kerhotoiminta toteutettiin perhetyön yksikön tiloissa ja Satakunnan ammattikorkeakoulun liikuntasalissa. Kerhotoimintaan osallistui kuusi 5-8-vuotiasta lasta. Toteutuksen tueksi olimme valmiiksi suunnitelleet teemat ja ohjelman sisällön jokaiselle kerhokerralle. Lähdimme toteuttamaan kerhotoimintaa, koska kaikilla lastensuojelun lapsilla ei ole mahdollisuuksia harrastustoimintaan esimerkiksi perheen taloudellisen tilanteen takia. Vanhempien mielenterveysongelmat ovat myös yksi syy siihen, mikseivät he jaksa panostaa lastensa vapaa-aikaan ja harrastuksiin.
Halusimme antaa lapsille tilaisuuden uuden oppimiseen ja kokemiseen turvallisessa ympäristössä aikuisen läsnä ollessa. Asetimme kerhotoiminnalle tavoitteeksi lasten sosiaalisten taitojen, itsetunnon ja vuorovaikutustaitojen vahvistamisen. Kerhotoiminta oli hyvä mahdollisuus näiden tärkeiden elämäntaitojen oppimiselle. Kerhotoiminta saattoi olla lapselle myös ”ponnahduslauta” uuteen harrastukseen tulevaisuudessa. Kerhotoiminnan kautta myös perhetyönohjaajat saivat mahdollisesti uusia näkemyksiä lasten kanssa työskentelyyn.
Toteutimme kerhossamme monipuolista toimintaa, esimerkiksi askartelua, pelejä ja leikkejä sekä liikuntaa. Yhdessä tekemisen kautta lapset kokivat onnistumisia ja tunsivat kuuluvansa ryhmään. Kerhon alussa laadittiin yhteiset säännöt, joita lapset sitoutuivat noudattamaan. Säännöt loivat lapsille turvallisuuden tunnetta ja myös velvoittivat toisiaan toimimaan niiden mukaisesti. Olimme tyytyväisiä kerhon toteutuksen onnistumiseen ja lasten käyttäytymisessä havaittuihin muutoksiin, vaikka toteutuskertoja oli vain kuusi. Lapset kokivat uusia asioita kerhomme myötä, ja tunnistivat tätä kautta myös omia vahvuuksiaan. Lapset saivat toisistaan myös uusia ystäviä. Havainnoimme, että ryhmässä toimimalla lapset kehittyivät sosiaalisissa taidoissaan ja kannustuksen myötä heidän itsetuntonsa sai vahvistusta.
Halusimme antaa lapsille tilaisuuden uuden oppimiseen ja kokemiseen turvallisessa ympäristössä aikuisen läsnä ollessa. Asetimme kerhotoiminnalle tavoitteeksi lasten sosiaalisten taitojen, itsetunnon ja vuorovaikutustaitojen vahvistamisen. Kerhotoiminta oli hyvä mahdollisuus näiden tärkeiden elämäntaitojen oppimiselle. Kerhotoiminta saattoi olla lapselle myös ”ponnahduslauta” uuteen harrastukseen tulevaisuudessa. Kerhotoiminnan kautta myös perhetyönohjaajat saivat mahdollisesti uusia näkemyksiä lasten kanssa työskentelyyn.
Toteutimme kerhossamme monipuolista toimintaa, esimerkiksi askartelua, pelejä ja leikkejä sekä liikuntaa. Yhdessä tekemisen kautta lapset kokivat onnistumisia ja tunsivat kuuluvansa ryhmään. Kerhon alussa laadittiin yhteiset säännöt, joita lapset sitoutuivat noudattamaan. Säännöt loivat lapsille turvallisuuden tunnetta ja myös velvoittivat toisiaan toimimaan niiden mukaisesti. Olimme tyytyväisiä kerhon toteutuksen onnistumiseen ja lasten käyttäytymisessä havaittuihin muutoksiin, vaikka toteutuskertoja oli vain kuusi. Lapset kokivat uusia asioita kerhomme myötä, ja tunnistivat tätä kautta myös omia vahvuuksiaan. Lapset saivat toisistaan myös uusia ystäviä. Havainnoimme, että ryhmässä toimimalla lapset kehittyivät sosiaalisissa taidoissaan ja kannustuksen myötä heidän itsetuntonsa sai vahvistusta.