Suomi toisena kielenä -opetusmateriaalin työstäminen Kokemäen päivähoitoon
Mäkinen, Heidi (2013)
Mäkinen, Heidi
Satakunnan ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013120119245
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013120119245
Tiivistelmä
Opinnäytetyön aiheena oli toteuttaa suomi toisena kielenä -opetusmateriaali Kokemäen päivähoitoon. Työn lähtökohtana oli Kokemäen päivähoidon esittämä tarve suomi toisena kielenä -opetusmateriaalille. Työn tarkoituksena oli koota opetusmateriaali, joka on työntekijöiden käytössä helpottamassa vieraskielisten lasten kanssa tehtävää työtä ja suomen kielen opetusta.
Opinnäytetyöraportissa teoreettinen tieto koottiin siten, että se selventää, mitä suomi toisena kielenä –aiheella tarkoitetaan ja mitä siihen liittyy. Teoreettinen tausta auttoi hahmottamaan ryhmäteemahaastattelun teemoja sekä opetusmateriaalin runkoa. Teoreettinen tieto opinnäytetyöraportissa liittyy kaksikielisyyteen, suomi toisena kielenä –opetukseen, varhaiskasvatuksen asiakirjoihin sekä vanhempien ja päivähoidon yhteistyöhön lapsen kielen kehittymisen edistämiseen.
Suomi toisena kielenä –opetusmateriaaliin liittyen toteutettiin Kokemäellä kahdessa päiväkodissa ryhmäteemahaastattelu työntekijöille. Teemojen valinnassa käytettiin pohjana teoreettista tietoa sekä Kokemäen päivähoidon erityislastentarhanopettajan kanssa käytyjen keskustelujen kautta muodostunutta taustaa opetusmateriaaliin liittyen. Haastattelun kautta saatiin tarkempaa tietoa siitä, mitä työntekijät toivovat opetusmateriaalin sisältävän.
Haastattelujen ja käytettyjen materiaalien kautta koottiin suomi toisena kielenä –opetusmateriaali työntekijöille. Suomi toisena kielenä –opetusmateriaali tuli sisältämään teoreettista tietoa, toiminnallisia vinkkejä ja materiaaleja. Opetusmateriaaliin liitettiin myös itse suunniteltu kielen arviointiin liittyvä arjen havainnointilomake, helpottamaan arjessa tehtävien havainnointien kirjaamista kielen kehittymisestä. Pääpainona opetusmateriaalissa oli toiminnallisuuden esiin tuominen. Päiväkodeista valmiiksi löytyvät materiaalit huomioitiin työntekijöiden toiveiden mukaan opetusmateriaalin sisällössä.
Opetusmateriaali esiteltiin Kokemäen päivähoidon työntekijöille ja he antoivat tuotoksesta kirjallista palautetta. Työntekijöiltä saatu palaute oli positiivista ja kaiken kaikkiaan he kokivat opetusmateriaalin olevan toimiva arjen työkalu, jonka voi ottaa heti käyttöön. Työntekijöiden mielestä opetusmateriaalin sisältö vastasi sille asetettuja tavoitteita, ja materiaali on käytännönläheinen. Ulkoasua he kuvasivat selkeäksi ja houkuttelevaksi.
Opinnäytetyöraportissa teoreettinen tieto koottiin siten, että se selventää, mitä suomi toisena kielenä –aiheella tarkoitetaan ja mitä siihen liittyy. Teoreettinen tausta auttoi hahmottamaan ryhmäteemahaastattelun teemoja sekä opetusmateriaalin runkoa. Teoreettinen tieto opinnäytetyöraportissa liittyy kaksikielisyyteen, suomi toisena kielenä –opetukseen, varhaiskasvatuksen asiakirjoihin sekä vanhempien ja päivähoidon yhteistyöhön lapsen kielen kehittymisen edistämiseen.
Suomi toisena kielenä –opetusmateriaaliin liittyen toteutettiin Kokemäellä kahdessa päiväkodissa ryhmäteemahaastattelu työntekijöille. Teemojen valinnassa käytettiin pohjana teoreettista tietoa sekä Kokemäen päivähoidon erityislastentarhanopettajan kanssa käytyjen keskustelujen kautta muodostunutta taustaa opetusmateriaaliin liittyen. Haastattelun kautta saatiin tarkempaa tietoa siitä, mitä työntekijät toivovat opetusmateriaalin sisältävän.
Haastattelujen ja käytettyjen materiaalien kautta koottiin suomi toisena kielenä –opetusmateriaali työntekijöille. Suomi toisena kielenä –opetusmateriaali tuli sisältämään teoreettista tietoa, toiminnallisia vinkkejä ja materiaaleja. Opetusmateriaaliin liitettiin myös itse suunniteltu kielen arviointiin liittyvä arjen havainnointilomake, helpottamaan arjessa tehtävien havainnointien kirjaamista kielen kehittymisestä. Pääpainona opetusmateriaalissa oli toiminnallisuuden esiin tuominen. Päiväkodeista valmiiksi löytyvät materiaalit huomioitiin työntekijöiden toiveiden mukaan opetusmateriaalin sisällössä.
Opetusmateriaali esiteltiin Kokemäen päivähoidon työntekijöille ja he antoivat tuotoksesta kirjallista palautetta. Työntekijöiltä saatu palaute oli positiivista ja kaiken kaikkiaan he kokivat opetusmateriaalin olevan toimiva arjen työkalu, jonka voi ottaa heti käyttöön. Työntekijöiden mielestä opetusmateriaalin sisältö vastasi sille asetettuja tavoitteita, ja materiaali on käytännönläheinen. Ulkoasua he kuvasivat selkeäksi ja houkuttelevaksi.