Hyvän ammatinopettajan ominaisuudet
Haartti, Niina (2013)
Haartti, Niina
Laurea-ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013113019149
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013113019149
Tiivistelmä
Tässä tutkimuksessa selvitettiin hyvän ammatinopettajan ominaisuuksia ja mitä taitoja ammatin-opettaja tarvitsee työssään ollakseen hyvä opettaja. Samalla tutkittiin miten opettajat itse kokevat työnsä ja millaisina opettajina he itse kokevat itsensä. Tutkimus toteutettiin eräässä pääkaupunkiseudun ammatillista opetusta antavassa oppilaitoksessa. Tutkimus toteutettiin kvalitatiivisena tutkimuksena käyttäen avointa haastattelulomaketta.
Ammatinopettajalta vaaditaan useiden eri osa-alueiden osaamista, pedagogiikan hallintaa, ammatillista substanssi- ja työelämäosaamista. Teoriapohjana tutkimuksessa käytettiin pedagogisia oppimiskäsityksiä ja ammatinalan substanssiosaamiseen liittyviä vaatimuksia. Lähdeaineistona tutkimuksessa käytettiin kasvatustieteellistä kirjallisuutta. Tutkimustulokset osoittivat, että hyvällä ammatinopettajalla on positiivinen asenne. Lisäksi hän on avoin. Ammatinopettajan täytyy hallita hyvin substanssiosaaminen alalta jota opettaa. Opetuksessa ammatinopettaja valitsee oppimiskäsityksistä ne, jotka parhaiten tähtäävät hyvään oppimiseen, ja tarvittaessa hän muuttaa opetustaan päästäkseen parempaan oppimistulokseen. Jatkuva itsensä kehittäminen ja työyhteisön kehittäminen koettiin tärkeäksi.
Ammatinopettajalta vaaditaan useiden eri osa-alueiden osaamista, pedagogiikan hallintaa, ammatillista substanssi- ja työelämäosaamista. Teoriapohjana tutkimuksessa käytettiin pedagogisia oppimiskäsityksiä ja ammatinalan substanssiosaamiseen liittyviä vaatimuksia. Lähdeaineistona tutkimuksessa käytettiin kasvatustieteellistä kirjallisuutta. Tutkimustulokset osoittivat, että hyvällä ammatinopettajalla on positiivinen asenne. Lisäksi hän on avoin. Ammatinopettajan täytyy hallita hyvin substanssiosaaminen alalta jota opettaa. Opetuksessa ammatinopettaja valitsee oppimiskäsityksistä ne, jotka parhaiten tähtäävät hyvään oppimiseen, ja tarvittaessa hän muuttaa opetustaan päästäkseen parempaan oppimistulokseen. Jatkuva itsensä kehittäminen ja työyhteisön kehittäminen koettiin tärkeäksi.