Käytettävyystutkimus Tullin uudistetusta intranetistä
Gröhn, Jasmin (2013)
Gröhn, Jasmin
Laurea-ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013112618393
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013112618393
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön aiheena on käytettävyystutkimus Tullin uudistetusta intranetistä. Käytettävyystutkimuksella pyrittiin selvittämään tiedon löydettävyyttä intranetissä sekä käytettävyyden tilaa nykyisellään Tullin työntekijän näkökulmasta. Tutkimuksessa käytettiin testi-käyttäjien palautteita selvittämään, mitä hyvää intranetissä on ja mitä parannuksia se kaipaisi.
Intranetin uudistamisessa oli kyse organisaatioriippumattoman tiedon ja eri työkalujen löydettävyyden parantamisesta, jotta Tullin työntekijöiden jokapäiväinen työ helpottuisi ja työtyy-tyväisyys lisääntyisi. Rakenteellisen ja sisällöllisen muutoksen lisäksi intranetin ulkoasu uudistettiin myös täysin.
Opinnäytetyö sisältää teoriaa tutkimuksessa käytetyistä laadullisista tutkimus- ja analyysimenetelmistä sekä käytettävyydestä yleisesti: mitä se on, miksi sitä tarvitaan tuotekehityksessä, miten käyttäjätietoa voi käyttää sen tukena, mitä on asiakaslähtöinen tuotekehitys ja mitkä ovat yleisimpiä käytettävyysongelmia. Teorian on tarkoitus toimia viitekehyksenä, johon käytettävyystutkimuksen toteutus ja tulokset nojaavat. Teoria myös auttaa lukijaa ymmärtämään niitä. Opinnäytetyö sisältää intranetille jatkokehitysehdotuksien lisäksi liitteenä listan, johon on koottu kaikki löydetyt käytettävyysongelmat.
Käytettävyystestaus toteutettiin kvalitatiivisena tutkimuksena haastatellen viittä Tullin työntekijää eri osastoilta. Työntekijät suorittivat käyttötehtäviä, joiden avulla selvitettiin intranetin käytettävyyttä. Näiden tutkimuksessa käytettiin havainnointia ja ääneenajattelua. Tämän lisäksi tutkimuksessa hyödynnettiin Tullissa kesän aikana kerättyjä käyttäjäpalautteita intranetiä koskien.
Tutkimuksen tulokset ja käyttäjäpalaute antoivat selkeän kokonaiskuvan suurimmista intranetin käytettävyyttä haittaavista ongelmista, jotka suurimmaksi osaksi liittyivät epäloogiseen termistöön ja tietosisällön sijoitteluun. Intranetin jatkokehityksen kannalta olisi tärkeää, että loppukäyttäjä saadaan pidettyä kehityksessä jatkossakin mukana käytettävyysongelmien minimoimiseksi.
Intranetin uudistamisessa oli kyse organisaatioriippumattoman tiedon ja eri työkalujen löydettävyyden parantamisesta, jotta Tullin työntekijöiden jokapäiväinen työ helpottuisi ja työtyy-tyväisyys lisääntyisi. Rakenteellisen ja sisällöllisen muutoksen lisäksi intranetin ulkoasu uudistettiin myös täysin.
Opinnäytetyö sisältää teoriaa tutkimuksessa käytetyistä laadullisista tutkimus- ja analyysimenetelmistä sekä käytettävyydestä yleisesti: mitä se on, miksi sitä tarvitaan tuotekehityksessä, miten käyttäjätietoa voi käyttää sen tukena, mitä on asiakaslähtöinen tuotekehitys ja mitkä ovat yleisimpiä käytettävyysongelmia. Teorian on tarkoitus toimia viitekehyksenä, johon käytettävyystutkimuksen toteutus ja tulokset nojaavat. Teoria myös auttaa lukijaa ymmärtämään niitä. Opinnäytetyö sisältää intranetille jatkokehitysehdotuksien lisäksi liitteenä listan, johon on koottu kaikki löydetyt käytettävyysongelmat.
Käytettävyystestaus toteutettiin kvalitatiivisena tutkimuksena haastatellen viittä Tullin työntekijää eri osastoilta. Työntekijät suorittivat käyttötehtäviä, joiden avulla selvitettiin intranetin käytettävyyttä. Näiden tutkimuksessa käytettiin havainnointia ja ääneenajattelua. Tämän lisäksi tutkimuksessa hyödynnettiin Tullissa kesän aikana kerättyjä käyttäjäpalautteita intranetiä koskien.
Tutkimuksen tulokset ja käyttäjäpalaute antoivat selkeän kokonaiskuvan suurimmista intranetin käytettävyyttä haittaavista ongelmista, jotka suurimmaksi osaksi liittyivät epäloogiseen termistöön ja tietosisällön sijoitteluun. Intranetin jatkokehityksen kannalta olisi tärkeää, että loppukäyttäjä saadaan pidettyä kehityksessä jatkossakin mukana käytettävyysongelmien minimoimiseksi.