Sisältömarkkinointi sosiaalisen median keinoin : case: Nurmilahden mökit
Sirviö, Outi; Tanhuanpää, Salla (2013)
Sirviö, Outi
Tanhuanpää, Salla
Lahden ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013112818931
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013112818931
Tiivistelmä
Sisältömarkkinointi sosiaalisessa mediassa on suuri osa tämän päivän markkinointia. Sosiaalisen median kautta tehtävä sisältömarkkinointi on kiinnostava ja ajankohtainen aihealue, koska sosiaalisen median ansiosta pienemmätkin yritykset voivat olla lähes samalla viivalla isojen yritysten kanssa.
Tässä opinnäytetyössä toteutettiin case-yritykselle sisältömarkkinointia sosiaalisessa mediassa. Tätä varten perustettiin markkinointiblogi ja blogia tukemaan Facebook-sivu. Näillä keinoilla pyrittiin kehittämään case-yrityksen digitaalista markkinointia. Markkinointiblogin hyödyllisyyttä case-organisaation markkinoinnissa selvitettiin, koska loma-asuntojen kysyntä on viime vuosina ollut laskussa.
Työn tavoitteena oli löytää digitaalisen markkinoinnin kanavia verkkonäkyvyyden kehittämiseksi. Työssä keskityttiin yritysbloggauksen ja sosiaalisen median merkitykseen. Työn tutkimusongelma oli case-yrityksen lähes olematon digitaalinen näkyvyys, jota haluttiin parantaa muun muassa yritysblogin ja Facebookin avulla.
Opinnäytetyö alkaa teoriaosuudella, jossa käsitellään sosiaalista mediaa, sen tarjontaa ja hyödyntämistä markkinoinnissa sekä sisältömarkkinointia, sen mahdollisuuksia ja eri osa-alueita.
Markkinointiblogia ja Facebook-sivua ylläpidettiin puolen vuoden ajan. Blogin kävijöiden käyttäytymistä ja sitoutumista sivustoon analysoitiin statistiikkatyökaluilla seuranta-ajan päätyttyä.
Analysoinnin perusteella voitiin päätellä, että sosiaalisen median markkinointi tulisi aloittaa huomattavasti aiemmin, jo heti edellisen sesongin päätyttyä, jotta blogimarkkinoinnin hyöty kääntyy myynniksi. Blogin kiinnostavuus oli selvästi parhaimmillaan heti alkukeväästä, joten näkyvyys on silloin kaikkein parasta.
Tässä opinnäytetyössä toteutettiin case-yritykselle sisältömarkkinointia sosiaalisessa mediassa. Tätä varten perustettiin markkinointiblogi ja blogia tukemaan Facebook-sivu. Näillä keinoilla pyrittiin kehittämään case-yrityksen digitaalista markkinointia. Markkinointiblogin hyödyllisyyttä case-organisaation markkinoinnissa selvitettiin, koska loma-asuntojen kysyntä on viime vuosina ollut laskussa.
Työn tavoitteena oli löytää digitaalisen markkinoinnin kanavia verkkonäkyvyyden kehittämiseksi. Työssä keskityttiin yritysbloggauksen ja sosiaalisen median merkitykseen. Työn tutkimusongelma oli case-yrityksen lähes olematon digitaalinen näkyvyys, jota haluttiin parantaa muun muassa yritysblogin ja Facebookin avulla.
Opinnäytetyö alkaa teoriaosuudella, jossa käsitellään sosiaalista mediaa, sen tarjontaa ja hyödyntämistä markkinoinnissa sekä sisältömarkkinointia, sen mahdollisuuksia ja eri osa-alueita.
Markkinointiblogia ja Facebook-sivua ylläpidettiin puolen vuoden ajan. Blogin kävijöiden käyttäytymistä ja sitoutumista sivustoon analysoitiin statistiikkatyökaluilla seuranta-ajan päätyttyä.
Analysoinnin perusteella voitiin päätellä, että sosiaalisen median markkinointi tulisi aloittaa huomattavasti aiemmin, jo heti edellisen sesongin päätyttyä, jotta blogimarkkinoinnin hyöty kääntyy myynniksi. Blogin kiinnostavuus oli selvästi parhaimmillaan heti alkukeväästä, joten näkyvyys on silloin kaikkein parasta.