Rekisteri työssäoppimispaikoista oppimisen apuna
Eiristö, Anna-Mari; Bull, Minna-Maija (2013)
Eiristö, Anna-Mari
Bull, Minna-Maija
Laurea-ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013112317889
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013112317889
Tiivistelmä
Toiminnallisen opinnäytetyön tarkoituksena oli tehdä työssäoppimisen rekisteri oppilaitoksen
ja työssäoppimispaikkojen avuksi. Rekisteriä tehdessä kartoitettiin Tuusulan ja lähiseutujen
kauneudenhoitoalan yrityksiä ja niiden mahdollista kiinnostusta ryhtyä yhteistyöhön Keudan
ammattioppilaitoksen kanssa. Rekisterin päätarkoitus oli helpottaa opiskelijoiden
työssäoppimispaikkojen löytämistä ja kehittää yhteistyötä työpaikkojen ja oppilaitoksen
kesken. Työssäoppimisrekisterin tekemiseen liitettiin kysely, jota hyödynnettiin rekisterin
teossa. Kauneudenhoitoalan yrityksille tehdyn kyselyn myötä selvisi, millaisia työtehtäviä
yritys pystyisi tarjoamaan työssäoppijoille. Työn teoriaosuudessa käytiin läpi työssäoppimista,
mikä on aidossa työympäristössä tapahtuvaa tavoitteellista, ohjattua ja arvioitua opiskelua.
Elinikäinen oppiminen kuuluu myös työssäoppimiseen, sillä suurin osa oppimiskokemuksista
syntyy koulujärjestelmän ulkopuolella. Opinnäytetyössä kerrottiin myös työssäoppimisen eri
näkökulmista, opettajan, työpaikkaohjaajan ja opiskelijan kannalta, keskeisin osa näistä
kolmesta on opiskelijalla. Tässä opinnäytetyössä kerrottiin työpaikkaohjaajan kolme
opintoviikkoa kestävästä koulutuksesta, koulukohtaisesta opetussuunnitelmasta sekä
työssäoppimiseen liittyvistä laeista.
Työssäoppimisen rekisteri löytyy sähköisessä muodossa Keudan ammattiopiston käytössä
olevan verkko-opetusympäristö moodlen oppimisalustalta. Osa kauneudenhoitoalan tutkinnon
tavoitteista opitaan työpaikoilla ja niiden avulla laajennetaan oppimisympäristöä.
Verkostoituminen sekä toimiva yhteistyö oppilaitoksen ja työpaikkojen välillä on tärkeää, ja
sitä tulisi kehittää jatkuvasti.
ja työssäoppimispaikkojen avuksi. Rekisteriä tehdessä kartoitettiin Tuusulan ja lähiseutujen
kauneudenhoitoalan yrityksiä ja niiden mahdollista kiinnostusta ryhtyä yhteistyöhön Keudan
ammattioppilaitoksen kanssa. Rekisterin päätarkoitus oli helpottaa opiskelijoiden
työssäoppimispaikkojen löytämistä ja kehittää yhteistyötä työpaikkojen ja oppilaitoksen
kesken. Työssäoppimisrekisterin tekemiseen liitettiin kysely, jota hyödynnettiin rekisterin
teossa. Kauneudenhoitoalan yrityksille tehdyn kyselyn myötä selvisi, millaisia työtehtäviä
yritys pystyisi tarjoamaan työssäoppijoille. Työn teoriaosuudessa käytiin läpi työssäoppimista,
mikä on aidossa työympäristössä tapahtuvaa tavoitteellista, ohjattua ja arvioitua opiskelua.
Elinikäinen oppiminen kuuluu myös työssäoppimiseen, sillä suurin osa oppimiskokemuksista
syntyy koulujärjestelmän ulkopuolella. Opinnäytetyössä kerrottiin myös työssäoppimisen eri
näkökulmista, opettajan, työpaikkaohjaajan ja opiskelijan kannalta, keskeisin osa näistä
kolmesta on opiskelijalla. Tässä opinnäytetyössä kerrottiin työpaikkaohjaajan kolme
opintoviikkoa kestävästä koulutuksesta, koulukohtaisesta opetussuunnitelmasta sekä
työssäoppimiseen liittyvistä laeista.
Työssäoppimisen rekisteri löytyy sähköisessä muodossa Keudan ammattiopiston käytössä
olevan verkko-opetusympäristö moodlen oppimisalustalta. Osa kauneudenhoitoalan tutkinnon
tavoitteista opitaan työpaikoilla ja niiden avulla laajennetaan oppimisympäristöä.
Verkostoituminen sekä toimiva yhteistyö oppilaitoksen ja työpaikkojen välillä on tärkeää, ja
sitä tulisi kehittää jatkuvasti.