Osaamisen kehittäminen suunnittelutoimistossa
Haimakainen, Laura (2013)
Haimakainen, Laura
Hämeen ammattikorkeakoulu
2013
Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivs 1.0 Suomi
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013120219516
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013120219516
Tiivistelmä
Osaamisen kehittäminen on osa nykypäivän asiantuntijan koko työuran kestävää toimintaa. Koulutus ennen työuran alkua ei enää riitä. Tämän on huomannut myös eduskunta ja työmarkkinajärjestöt laatiessaan kannusteita työnantajille, jotta he takaisivat kaikille työntekijöille mahdollisuuden kehittää osaamistaan. Tutkimuksen tarkoitus oli selvittää miten osaamisen kehittäminen tulisi toteuttaa Insinööritoimisto Oyj:n eräällä osastolla. Työn tavoitteena oli antaa tämän osaston esimiehille apua henkilöstön osaamisen kehittämisen tarpeiden ja toteuttamisen määrittelyyn.
Teoriaperustana on käytetty oppivan organisaation, osaamisen johtamisen sekä yksilön oppimisen teorioita. Tutkimusaineistoa saatiin organisaation laatimista dokumenteista, teemahaastatteluilla sekä lomakekyselyllä Aineisto analysoitiin käyttämällä sisällönanalyysin apuna teemoittelua.
Tutkimustuloksista selvisi, että kaikkien osaamista tulisi kehittää. Tutkimuksessa ei kuitenkaan löytynyt yhtenäistä tekijää, jonka perusteella voisi arvioida tarvittavan koulutuksen sisällön tai toteuttamistavan. Tarve on hyvin yksilöllinen ja määräytyy työtehtävien, koulutustaustan ja tulevaisuuden tarpeiden mukaan. Tulosten perusteella Insinööritoimisto Oyj:n osaston tulisi keskittyä enemmän suunnitelmalliseen henkilöstön osaamisen kehittämiseen ja määritellä sen tueksi prosessi, jolla kartoitetaan yksilölliset osaamisen kehittämisen tarpeet, osaston kriittinen- ja ydinosaaminen sekä tuleva osaamisen tarve.
Teoriaperustana on käytetty oppivan organisaation, osaamisen johtamisen sekä yksilön oppimisen teorioita. Tutkimusaineistoa saatiin organisaation laatimista dokumenteista, teemahaastatteluilla sekä lomakekyselyllä Aineisto analysoitiin käyttämällä sisällönanalyysin apuna teemoittelua.
Tutkimustuloksista selvisi, että kaikkien osaamista tulisi kehittää. Tutkimuksessa ei kuitenkaan löytynyt yhtenäistä tekijää, jonka perusteella voisi arvioida tarvittavan koulutuksen sisällön tai toteuttamistavan. Tarve on hyvin yksilöllinen ja määräytyy työtehtävien, koulutustaustan ja tulevaisuuden tarpeiden mukaan. Tulosten perusteella Insinööritoimisto Oyj:n osaston tulisi keskittyä enemmän suunnitelmalliseen henkilöstön osaamisen kehittämiseen ja määritellä sen tueksi prosessi, jolla kartoitetaan yksilölliset osaamisen kehittämisen tarpeet, osaston kriittinen- ja ydinosaaminen sekä tuleva osaamisen tarve.