Hiljainen tieto : Osa kulttuurituottajan ammattitaitoa
Stam, Marika (2013)
Stam, Marika
Humanistinen ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013120119236
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013120119236
Tiivistelmä
Kulttuurituottajan työ on luonteeltaan prosessimaista työtä, johon liittyy toisiaan täydentävää tiedostettua osaamista ja näkymätöntä tietoa. Opinnäytetyö käsittelee kulttuurituottajan työn vaikeasti kuvattavaa hiljaista tietoa, jota kutsutaan myös kokemus- ja arkitiedoksi sen muodostumisen takia.
Opinnäytetyön tarkoitus on nostaa esiin kulttuurituottajan hiljainen tieto, keinoja sen havaitsemiseen, tunnistamiseen ja nimeämiseen sekä esittää hiljaisen tiedon hyödyntämistapoja kulttuurituotannon kehittämiseksi. Opinnäytetyön tilaajan Humanistisen ammattikorkeakoulun näkökulmasta esitetään keinoja liittää hiljainen tieto osaksi Kulttuurituottaja (AMK) -koulutusta. Kehittämistyössä kartoitettiin miten kulttuurituottajan koulutus on palvellut työelämän ammattitaidon osaamisvaatimuksia ja mitä lisäkoulutustarpeita tuottajilla on toimiakseen kulttuurituotannon tehtävissä.
Aineistot on kerätty teemahaastatteluilla, dokumenttianalyysilla ja aivoriihimenetelmällä. Haastateltaviksi valittiin eri kulttuurialoilla ja työyhteisöissä toimivia kulttuurituottaja (AMK) -tutkinnon suorittaneita tuottajia. Aivoriiheen valittiin kulttuurituottajaopiskelijoita ja dokumenttianalyysissa hyödynnettiin kulttuurituottajan opiskelijahakuihin liittyvää aineistoa ja opetussuunnitelmia.
Hiljaisen tiedon olemassa olo on tunnustettu kulttuurituotannossa, mutta ongelmana on havaita, nimetä ja välittää sanatonta tietoa. Keinoja tiedon esiin nostamiseksi on kuvata tuotantoprosessi yksityiskohtaisesti, kuvata tuottajan työvuosi toiminnallisena kalenterina, käsikirjoittaa tuotantosuunnitelmat, panostaa raportointiin ja tiedon dokumentointiin, sitouttaa työyhteisö hiljaisen tiedon tunnistamiseen, syventää työelämän ja opetuksen suhdetta sekä uudistaa työelämäyhteistyötä sekä kulttuurialan mentoritoimintaa. Kulttuurituottajien lisäkoulutusta tulisi päivittää työelämälle sopivilla opetusmuodoilla. Työn
johtamiseen, perehdytykseen ja työaikaresurssien määrittämiseen tulisi panostaa nykyistä enemmän.
Opinnäytetyön tarkoitus on nostaa esiin kulttuurituottajan hiljainen tieto, keinoja sen havaitsemiseen, tunnistamiseen ja nimeämiseen sekä esittää hiljaisen tiedon hyödyntämistapoja kulttuurituotannon kehittämiseksi. Opinnäytetyön tilaajan Humanistisen ammattikorkeakoulun näkökulmasta esitetään keinoja liittää hiljainen tieto osaksi Kulttuurituottaja (AMK) -koulutusta. Kehittämistyössä kartoitettiin miten kulttuurituottajan koulutus on palvellut työelämän ammattitaidon osaamisvaatimuksia ja mitä lisäkoulutustarpeita tuottajilla on toimiakseen kulttuurituotannon tehtävissä.
Aineistot on kerätty teemahaastatteluilla, dokumenttianalyysilla ja aivoriihimenetelmällä. Haastateltaviksi valittiin eri kulttuurialoilla ja työyhteisöissä toimivia kulttuurituottaja (AMK) -tutkinnon suorittaneita tuottajia. Aivoriiheen valittiin kulttuurituottajaopiskelijoita ja dokumenttianalyysissa hyödynnettiin kulttuurituottajan opiskelijahakuihin liittyvää aineistoa ja opetussuunnitelmia.
Hiljaisen tiedon olemassa olo on tunnustettu kulttuurituotannossa, mutta ongelmana on havaita, nimetä ja välittää sanatonta tietoa. Keinoja tiedon esiin nostamiseksi on kuvata tuotantoprosessi yksityiskohtaisesti, kuvata tuottajan työvuosi toiminnallisena kalenterina, käsikirjoittaa tuotantosuunnitelmat, panostaa raportointiin ja tiedon dokumentointiin, sitouttaa työyhteisö hiljaisen tiedon tunnistamiseen, syventää työelämän ja opetuksen suhdetta sekä uudistaa työelämäyhteistyötä sekä kulttuurialan mentoritoimintaa. Kulttuurituottajien lisäkoulutusta tulisi päivittää työelämälle sopivilla opetusmuodoilla. Työn
johtamiseen, perehdytykseen ja työaikaresurssien määrittämiseen tulisi panostaa nykyistä enemmän.