Kilpailija-analyysi: Case Moto-Rauma Oy
Sinjakova, Viktorija (2013)
Sinjakova, Viktorija
Saimaan ammattikorkeakoulu
2013
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013112818774
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013112818774
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli tehdä kilpailija-analyysi Case-yrityksestä ja sen keskeisistä kilpailijoista. Case-yrityksenä on Raumalla sijaitseva moottoripyöräliike Moto-Rauma Oy. Yrityksen tärkeimmiksi kilpailijoiksi valittiin Moto-Seinäjoki Oy ja Bike World Oy. Kilpailija-analyysin työkaluna käytettiin tilinpäätösanalyysiä. Sen avulla oli tarkoituksena analysoida Moto-Rauman taloudellista tilaa tilinpäätösten pohjalta laskettujen tunnuslukujen avulla. Saatujen tunnuslukujen arvoja verrattiin kilpailijoiden tunnuslukuihin sekä saman toimialan tunnuslukujen keskilukuihin. Tuloksia verrattiin myös Yritystutkimus ry:n antamiin viitteellisiin normiarvoihin. Tarkasteltavaksi periodiksi valittiin viisi peräkkäistä tilikautta.
Teoriaosuudessa käytettiin lähteinä kilpailija-analyysiin ja tilinpäätöksiin liittyvää kirjallisuutta, Internet-lähteitä sekä lehtiartikkeleita. Teoriaosuudessa tutustuttiin kilpailija-analyysin käsitteeseen, SWOT-analyysiin, tilinpäätösanalyysiin sekä taloudellista tilaa mittaaviin tunnuslukuihin. Empiria-osuus toteutettiin kvantitatiivisena eli määrällisenä tutkimuksena, joka perustui aineiston kuvaamiseen ja tulkitsemiseen numeroiden ja taulukoiden avulla. Empiria-osuudessa tunnuslukujen laskemiseen käytettiin apuna Navita Yritysmalliohjelmaa. Tunnuslukujen laskemiseen tarvittavat tilinpäätökset hankittiin Asiakastieto Oy:n sekä Patentti- ja rekisterihallituksen Kaupparekisterin sähköisten sivustojen kautta.
Opinnäytetyön tuloksena syntyvän kilpailija-analyysin tarkoituksena on auttaa toimeksiantajaa tehostamaan yritystoimintaansa ja ymmärtämään kilpailijoiden-sa vahvuuksia ja heikkouksia. Johtopäätökset-luvussa annettiin konkreettisia ohjeita yrityksen toiminnan tehostamiseen.
Tämän opinnäytetyön perusteella saatiin selville, että Moto-Rauman taloudelli-nen asema on kilpailijoitaan parempi tässä toimintaympäristössä. Se näkyy yrityksen kannattavuudessa ja vakavaraisuudessa. Sillä perusteella voidaan päätellä, että yrityksen tulevaisuuden näkymät ovat paremmat kilpailijoihin verrattuna.
Teoriaosuudessa käytettiin lähteinä kilpailija-analyysiin ja tilinpäätöksiin liittyvää kirjallisuutta, Internet-lähteitä sekä lehtiartikkeleita. Teoriaosuudessa tutustuttiin kilpailija-analyysin käsitteeseen, SWOT-analyysiin, tilinpäätösanalyysiin sekä taloudellista tilaa mittaaviin tunnuslukuihin. Empiria-osuus toteutettiin kvantitatiivisena eli määrällisenä tutkimuksena, joka perustui aineiston kuvaamiseen ja tulkitsemiseen numeroiden ja taulukoiden avulla. Empiria-osuudessa tunnuslukujen laskemiseen käytettiin apuna Navita Yritysmalliohjelmaa. Tunnuslukujen laskemiseen tarvittavat tilinpäätökset hankittiin Asiakastieto Oy:n sekä Patentti- ja rekisterihallituksen Kaupparekisterin sähköisten sivustojen kautta.
Opinnäytetyön tuloksena syntyvän kilpailija-analyysin tarkoituksena on auttaa toimeksiantajaa tehostamaan yritystoimintaansa ja ymmärtämään kilpailijoiden-sa vahvuuksia ja heikkouksia. Johtopäätökset-luvussa annettiin konkreettisia ohjeita yrityksen toiminnan tehostamiseen.
Tämän opinnäytetyön perusteella saatiin selville, että Moto-Rauman taloudelli-nen asema on kilpailijoitaan parempi tässä toimintaympäristössä. Se näkyy yrityksen kannattavuudessa ja vakavaraisuudessa. Sillä perusteella voidaan päätellä, että yrityksen tulevaisuuden näkymät ovat paremmat kilpailijoihin verrattuna.