Tuntisuunnittelun taito : Näkökulmia alkeissoitonopetuksen valmisteluun
Nyman, Helmi-Julia (2013)
Nyman, Helmi-Julia
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013120219505
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013120219505
Tiivistelmä
Tuntisuunnittelu on osa tärkeä jokaisen soitonopettajan työtä, mutta sen lähtökohdat voivat vaihdella opettajakohtaisesti suurestikin. Jollekin se voi tarkoittaa pelkkää ohjelmistonvalintaa, toiselle huolellista tunnin rakenteen ja rytmin hahmottamista etukäteen. Klassisen musiikin opetus nojaa vahvasti mestari-oppipoikaperinteeseen, toisaalta monissa ajankohtaisissa kasvatusteorioissa pyritään huomioimaan yhä enemmän lapsen tarpeet ja ominaisuudet opetustilanteessa.
Opinnäytetyöni tarkoituksena on esitellä soitonopetuksen tuntisuunnittelun lähtökohtia ja tarjota erilaisia näkökulmia sen tueksi. Perehdyn 6–8-vuotiaan oppilaan fyysiseen, kognitiiviseen ja musiikkilliseen kehitykseen, sekä kerron erilaisten temperamenttien vaikutuksista soittotuntitilanteeseen. Työni keskeisenä teemana kulkee myös lapsilähtöisyyden havainnointi tuntisuunnittelussa. Leikki on olennainen osa 6–8-vuotiaan lapsen maailmaa ja liittyy kiinteästi myös hänen oppimiseensa.
Oman lukunsa saavat valitut pianokoulut, joiden esittelemisen kautta pyrin valottamaan niiden tarjoamaa mallia soittotunnin rakenteeksi. Moni opettaja rakentaa oppilaansa tunnin jonkin pianokoulun ympärille tai yksin siihen nojaten. Työssäni tutkin, mitä koulut oikeastaan tarjoavat tunnin sisällöksi, kuinka paljon ne antavat tukea tuntisuunnitteluun ja kuinka lapsilähtöisyys toteutuu niiden tarjonnassa.
Työni aineiston muodostavat musiikkipedagoginen, kasvatustieteellinen ja kehityspsykologinen kirjallisuus, sekä opettajakollegoilta keräämäni kysely. Vaikka osa työstä painottuu oman instrumenttini kautta käsittelemään pianonsoitonopetusta, on työni tarkoitus palvella kaikkia soitonopettajia, jotka ovat kiinnostuneita tarkastelemaan alkeisopetustaan tuntisuunnittelun näkökulmasta.
Opinnäytetyöni tarkoituksena on esitellä soitonopetuksen tuntisuunnittelun lähtökohtia ja tarjota erilaisia näkökulmia sen tueksi. Perehdyn 6–8-vuotiaan oppilaan fyysiseen, kognitiiviseen ja musiikkilliseen kehitykseen, sekä kerron erilaisten temperamenttien vaikutuksista soittotuntitilanteeseen. Työni keskeisenä teemana kulkee myös lapsilähtöisyyden havainnointi tuntisuunnittelussa. Leikki on olennainen osa 6–8-vuotiaan lapsen maailmaa ja liittyy kiinteästi myös hänen oppimiseensa.
Oman lukunsa saavat valitut pianokoulut, joiden esittelemisen kautta pyrin valottamaan niiden tarjoamaa mallia soittotunnin rakenteeksi. Moni opettaja rakentaa oppilaansa tunnin jonkin pianokoulun ympärille tai yksin siihen nojaten. Työssäni tutkin, mitä koulut oikeastaan tarjoavat tunnin sisällöksi, kuinka paljon ne antavat tukea tuntisuunnitteluun ja kuinka lapsilähtöisyys toteutuu niiden tarjonnassa.
Työni aineiston muodostavat musiikkipedagoginen, kasvatustieteellinen ja kehityspsykologinen kirjallisuus, sekä opettajakollegoilta keräämäni kysely. Vaikka osa työstä painottuu oman instrumenttini kautta käsittelemään pianonsoitonopetusta, on työni tarkoitus palvella kaikkia soitonopettajia, jotka ovat kiinnostuneita tarkastelemaan alkeisopetustaan tuntisuunnittelun näkökulmasta.