Developing a purchase process : case: Prisma Peremarket AS
Äijälä, Laura (2013)
Äijälä, Laura
Lahden ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013112918989
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013112918989
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli kuvata Prisma Peremarketin naisten vaatteiden hankintaosaston nykyinen ostoprosessi, määritellä prosessiin liittyvät ongelmat ja ehdottaa kehitystoimia ongelmien ratkaisuksi. Kehitystoimet perustuivat opinnäytetyön teoreettiseen osuuteen.
Case -tutkimuksessa käytetty aineisto kerättiin kvalitatiivisia tutkintamenetelmiä käyttäen työskennellen kyseessä olevassa yrityksessä hankinta-assistenttina havainnoiden osaston päivittäisiä toimia. Hankintaprosessiin liittyvää lisätietoa kerättiin haastattelemalla osaston henkilökuntaa. Tietoa opinnäytetyön teoreettista osaa varten kerättiin tutkimalla aiheeseen liittyvää kirjallisuutta.
Ostotoiminta todettiin tärkeäksi toiminnaksi yrityksessä, koska se on läheisesti kytköksissä yrityksen kannattavuuden kanssa. Jotta yrityksessä tehtäisiin hyviä hankintoja, on ostohenkilökunnalla oltava tarvittava ydinkyvykkyys. Kirjallisuuden tutkinta osoitti, että ydinkyvykkyys on se tekijä, joka erottaa yrityksen muista. Yhdessä strategisten prosessien kanssa ydinkyvykkyys muodostaa ydinosaamisen, joka muodostaa yrityksen kilpailuedun sekä nykytilassa, että tulevaisuudessa.
Case -tutkimus osoitti, että rutiininomaiset ostotoiminnan tehtävät kuluttavat liikaa hankintahenkilökunnan aikaa ja ovat esteenä strategisille tehtäville, jotka voisivat luoda yritykselle kilpailuetua. Ajankäyttöongelma tultaisiin ratkaisemaan muuttamalla ostamisen tyyliä.
Kun osaamisen johtamiselle olisi järjestetty lisää aikaa, yritys voisi käyttää opinnäytetyössä kuvailtuja osaamisen kehittämisen työkaluja. Näihin työkaluihin kuuluvat SWOT analyysi, jota käytetään analysoimaan vahvuuksia, heikkouksia, mahdollisuuksia sekä uhkia, ydinprosessien avaaminen, joka selventää eri tehtävien välisiä suhteita, vuosikello, joka aikatauluttaa hankintatoimien käytön, sekä kompetenssitauluko, jota käytetään itsearviointiin.
Lisäksi tutkimus osoitti, että yrityksen tulisi kehittää IT järjestelmiä, sekä tiedonkulkua henkilökunnan välillä.
Case -tutkimuksessa käytetty aineisto kerättiin kvalitatiivisia tutkintamenetelmiä käyttäen työskennellen kyseessä olevassa yrityksessä hankinta-assistenttina havainnoiden osaston päivittäisiä toimia. Hankintaprosessiin liittyvää lisätietoa kerättiin haastattelemalla osaston henkilökuntaa. Tietoa opinnäytetyön teoreettista osaa varten kerättiin tutkimalla aiheeseen liittyvää kirjallisuutta.
Ostotoiminta todettiin tärkeäksi toiminnaksi yrityksessä, koska se on läheisesti kytköksissä yrityksen kannattavuuden kanssa. Jotta yrityksessä tehtäisiin hyviä hankintoja, on ostohenkilökunnalla oltava tarvittava ydinkyvykkyys. Kirjallisuuden tutkinta osoitti, että ydinkyvykkyys on se tekijä, joka erottaa yrityksen muista. Yhdessä strategisten prosessien kanssa ydinkyvykkyys muodostaa ydinosaamisen, joka muodostaa yrityksen kilpailuedun sekä nykytilassa, että tulevaisuudessa.
Case -tutkimus osoitti, että rutiininomaiset ostotoiminnan tehtävät kuluttavat liikaa hankintahenkilökunnan aikaa ja ovat esteenä strategisille tehtäville, jotka voisivat luoda yritykselle kilpailuetua. Ajankäyttöongelma tultaisiin ratkaisemaan muuttamalla ostamisen tyyliä.
Kun osaamisen johtamiselle olisi järjestetty lisää aikaa, yritys voisi käyttää opinnäytetyössä kuvailtuja osaamisen kehittämisen työkaluja. Näihin työkaluihin kuuluvat SWOT analyysi, jota käytetään analysoimaan vahvuuksia, heikkouksia, mahdollisuuksia sekä uhkia, ydinprosessien avaaminen, joka selventää eri tehtävien välisiä suhteita, vuosikello, joka aikatauluttaa hankintatoimien käytön, sekä kompetenssitauluko, jota käytetään itsearviointiin.
Lisäksi tutkimus osoitti, että yrityksen tulisi kehittää IT järjestelmiä, sekä tiedonkulkua henkilökunnan välillä.