Vetovoimaa kasvattamaan : case: Taitaja9-viikko markkinointitapahtumana Raision ammattiopiston ravintotalousosastolla
Kurkinen, Maire (2013)
Kurkinen, Maire
Turun ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013120319696
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013120319696
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli tutkia, miten ammatillisen koulutuksen vetovoimaan voitaisiin vaikuttaa kasvattavasti. Viitekehyksenä toimivat ammatillisen koulutuksen vetovoima ja mielikuvat yhdeksäsluokkalaisten keskuudessa, sekä kohderyhmälle sopiva markkinointiviestintä. Koulutuksenjärjestäjälle on tuloksellisen toiminnan kannalta tärkeää saada motivoituneita ja päämäärätietoisia opiskelijoita hakeutumaan koulutukseen, sillä rahoitusjärjestelmä suosii tuloksellista toimintaa. Mitkä ovat ne vetovoiman ytimenä vaikuttavat tekijät, joihin koulutuksenjärjestäjä voi itse vaikuttaa?
Työn teoriaperustana olevaa tietoa ammatillisen koulutuksen vetovoimatekijöistä ja markkinointiviestinnästä - erityisesti mielikuvamarkkinoinnin näkökulmasta - on käytetty markkinointitapahtumaa kehitettäessä. Työssä korostetaan erityisesti koulutuksenjärjestäjän omia vetovoimatekijöitä, joilla se pystyy erottumaan kilpailussa.
Työssä on hyödynnetty aikaisempaa tutkimustietoa koulutuspaikan valintaan vaikuttavista tekijöistä ja ammatillisen koulutuksen vetovoimasta. Markkinointitapahtuman onnistumisen analysoinnissa käytettiin havainnointimenetelmää.
Ammattiopiston osastolla on vähän mahdollisuuksia suoriin markkinointikontakteihin kohderyhmänsä kanssa. Taitaja9-viikko on kontakteista tärkein, joten sen toteuttamiseen tulee joka kerta valmistautua huolella. Viestinnän tulee olla tunteisiin vetoavaa, hyviä mielikuvia herättävää ja totuudenmukaista, jotta nuori ohjautuisi oikealle koulutusalalle ja saisi suoritettua opintonsa loppuun.
Työn teoriaperustana olevaa tietoa ammatillisen koulutuksen vetovoimatekijöistä ja markkinointiviestinnästä - erityisesti mielikuvamarkkinoinnin näkökulmasta - on käytetty markkinointitapahtumaa kehitettäessä. Työssä korostetaan erityisesti koulutuksenjärjestäjän omia vetovoimatekijöitä, joilla se pystyy erottumaan kilpailussa.
Työssä on hyödynnetty aikaisempaa tutkimustietoa koulutuspaikan valintaan vaikuttavista tekijöistä ja ammatillisen koulutuksen vetovoimasta. Markkinointitapahtuman onnistumisen analysoinnissa käytettiin havainnointimenetelmää.
Ammattiopiston osastolla on vähän mahdollisuuksia suoriin markkinointikontakteihin kohderyhmänsä kanssa. Taitaja9-viikko on kontakteista tärkein, joten sen toteuttamiseen tulee joka kerta valmistautua huolella. Viestinnän tulee olla tunteisiin vetoavaa, hyviä mielikuvia herättävää ja totuudenmukaista, jotta nuori ohjautuisi oikealle koulutusalalle ja saisi suoritettua opintonsa loppuun.