”Muutakin tekemistä kuin lainaamista” : tutkimus kahdeksasluokkalaisten mielipiteistä Vaasan kaupunginkirjaston palveluista
Laakkonen, Marjo (2010)
Laakkonen, Marjo
Seinäjoen ammattikorkeakoulu
2010
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201001071110
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201001071110
Tiivistelmä
Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää Vaasan kaupungin peruskoulun 8. luokan oppilaiden mielipiteitä Vaasan kaupunginkirjasto - maakuntakirjastosta. Tutkimuksen avulla haluttiin selvittää ovatko nuoret olleet tyytyväisiä tarjottuihin palveluihin, kiinnostusta kirjaston käyttöä kohtaan sekä mitä he odottavat yleiseltä kirjastolta tulevaisuudessa. Työ tuli tilauksena Vaasan kaupunginkirjastolta.
Tutkimus toteutettiin määrällisenä eli kvantitatiivisena survey-tutkimuksena. Tähän käytettiin kyselylomaketta. Kyselylomake sisälsi avoimia ja monivalintakysymyksiä sekä asteikkoihin perustuvia kysymyksiä. Tutkimuksen kohteeksi valittiin kaksi suomenkielistä ja yksi ruotsinkielinen koulu. Tutkimukseen osallistui Merenkurkun koulusta 100 oppilasta, Vöyrinkaupungin koulusta 132 oppilasta ja ruotsinkielisestä Borgaregatans skolasta 72 oppilasta. Tutkimuksessa on hyödynnetty SPSS-ohjelmaa tulosten käsittelyssä.
Tutkimustuloksista käy ilmi, että yleisesti nuoret olivat melko tyytyväisiä nykyisen-kaltaisiin kirjastopalveluihin. Eniten tyytyväisyyttä herättivät henkilökunta, palvelu ja ilmapiiri. Kirjastoa myös pidettiin nykyaikaisena. Kritiikkiä saivat kirjaston au-kioloajat, tiedotus ja nuorille tarkoitettujen tilojen puute. Jonkin verran moitteita sai myös kokoelma. Näiden lisäksi nuoret kaipasivat enemmän toimintaa kirjastoihin. Näin ollen tulevaisuuden haasteina kirjastolla ovat nuorten saavuttaminen, kokoelman kehittäminen nuorten mielenkiinnon mukaisesti sekä heidän viihtymisensä kirjastotiloissa.
Tutkimus toteutettiin määrällisenä eli kvantitatiivisena survey-tutkimuksena. Tähän käytettiin kyselylomaketta. Kyselylomake sisälsi avoimia ja monivalintakysymyksiä sekä asteikkoihin perustuvia kysymyksiä. Tutkimuksen kohteeksi valittiin kaksi suomenkielistä ja yksi ruotsinkielinen koulu. Tutkimukseen osallistui Merenkurkun koulusta 100 oppilasta, Vöyrinkaupungin koulusta 132 oppilasta ja ruotsinkielisestä Borgaregatans skolasta 72 oppilasta. Tutkimuksessa on hyödynnetty SPSS-ohjelmaa tulosten käsittelyssä.
Tutkimustuloksista käy ilmi, että yleisesti nuoret olivat melko tyytyväisiä nykyisen-kaltaisiin kirjastopalveluihin. Eniten tyytyväisyyttä herättivät henkilökunta, palvelu ja ilmapiiri. Kirjastoa myös pidettiin nykyaikaisena. Kritiikkiä saivat kirjaston au-kioloajat, tiedotus ja nuorille tarkoitettujen tilojen puute. Jonkin verran moitteita sai myös kokoelma. Näiden lisäksi nuoret kaipasivat enemmän toimintaa kirjastoihin. Näin ollen tulevaisuuden haasteina kirjastolla ovat nuorten saavuttaminen, kokoelman kehittäminen nuorten mielenkiinnon mukaisesti sekä heidän viihtymisensä kirjastotiloissa.