Miten tuon itseni markkinoille? : Digitaalinen markkinointi, asiakastyö ja verkostot käyntiin
Taipale, Sari (2013)
Taipale, Sari
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013120419845
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013120419845
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena on tarkastella markkinoille tulemista Suomessa tekstiilisuunnittelijana. Markkinoille tulemisella tarkoitetaan suunnittelijan itsensä lanseeraamista. Sitä käsitellään freelancerin näkökulmasta, freelancerin tarkoittaessa tässä tapauksessa pienyrittäjä-suunnittelijaa, joka työskentelee omassa yrityksessään myyden pääsääntöisesti yritysasiakkaille tuotteitaan tai palveluitaan. Markkinoille tuloa tarkastellaan erityisesti digitaalisen markkinoinnin välityksellä.
Opinnäytetyö tehdään kirjoittajan oman yrityksen näkökulmasta, omiin kokemuksiin perustuen. Omat kokemukset ovat avainasemassa siksi, että freelance-tekstiilisuunnittelijan työstä on hyvin vähän suomeksi kirjoitettua tietoa. Kokemusta tukevaa faktaa haetaan alan kirjallisuudesta, verkkoartikkeleista ja haastatteluista. Koska aihealueen muutosvauhti on kova, lähdeaineistona käytetään mahdollisimman tuoreita kirjoja ja muuta aineistoa digitaalisesta markkinoinnista, brändin rakentamisesta, sosiaalisesta mediasta, asiakkuuksista ja karismasta.
Aluksi opinnäytetyössä perehdytään markkinoille tulemiseen omien verkkosivujen tekemisen ja markkinointikanavien valitsemisen avulla. Kun sivut ja kanavat ovat toiminnassa, tuloksia mitataan ja näin kerätään ensimmäiset tiedot mahdollisista asiakkaista. Tutkimuksellisessa osiossa perehdytään konkreettiseen asiakastyöhön ja asiakasprofilointiin. Profilointia valotetaan alan asiantuntijan haastattelulla. Toiminnallisessa osuudessa perustetaan kuosigalleria kirjoittajan verkkosivuille asiakaskäyttöä varten. Lopuksi pohditaan suunnittelijan työtä asiantuntijahaastattelun avulla. Työtä täydentää Metropolia Ammattikorkeakoulusta vuosina 2009-2013 valmistuneille tekstiilisuunnittelijoille tehty työllistymiskysely.
Tässä opinnäytetyössä pääroolissa on asiakastiedon hyödyntäminen suunnittelijan työssä digitaalisen markkinoinnin sekä asiakasprofiloinnin näkökulmista. Työn uutuusarvona on digitaalisen markkinoinnin kasvava merkitys tekstiilisuunnittelijan työssä sekä tekstiilisuunnittelijan työssä menestyminen uran alkutaipaleen niukoista resursseista huolimatta.
Opinnäytetyö tehdään kirjoittajan oman yrityksen näkökulmasta, omiin kokemuksiin perustuen. Omat kokemukset ovat avainasemassa siksi, että freelance-tekstiilisuunnittelijan työstä on hyvin vähän suomeksi kirjoitettua tietoa. Kokemusta tukevaa faktaa haetaan alan kirjallisuudesta, verkkoartikkeleista ja haastatteluista. Koska aihealueen muutosvauhti on kova, lähdeaineistona käytetään mahdollisimman tuoreita kirjoja ja muuta aineistoa digitaalisesta markkinoinnista, brändin rakentamisesta, sosiaalisesta mediasta, asiakkuuksista ja karismasta.
Aluksi opinnäytetyössä perehdytään markkinoille tulemiseen omien verkkosivujen tekemisen ja markkinointikanavien valitsemisen avulla. Kun sivut ja kanavat ovat toiminnassa, tuloksia mitataan ja näin kerätään ensimmäiset tiedot mahdollisista asiakkaista. Tutkimuksellisessa osiossa perehdytään konkreettiseen asiakastyöhön ja asiakasprofilointiin. Profilointia valotetaan alan asiantuntijan haastattelulla. Toiminnallisessa osuudessa perustetaan kuosigalleria kirjoittajan verkkosivuille asiakaskäyttöä varten. Lopuksi pohditaan suunnittelijan työtä asiantuntijahaastattelun avulla. Työtä täydentää Metropolia Ammattikorkeakoulusta vuosina 2009-2013 valmistuneille tekstiilisuunnittelijoille tehty työllistymiskysely.
Tässä opinnäytetyössä pääroolissa on asiakastiedon hyödyntäminen suunnittelijan työssä digitaalisen markkinoinnin sekä asiakasprofiloinnin näkökulmista. Työn uutuusarvona on digitaalisen markkinoinnin kasvava merkitys tekstiilisuunnittelijan työssä sekä tekstiilisuunnittelijan työssä menestyminen uran alkutaipaleen niukoista resursseista huolimatta.