Palvelujen kehittämissuunnitelma Hotelli Kulkurille
Niemiaho, Henna; Matiouchtchenko, Maria (2013)
Niemiaho, Henna
Matiouchtchenko, Maria
Laurea-ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013120319710
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013120319710
Tiivistelmä
Opinnäytetyön aiheena on palvelujen kehittäminen toimeksiantajalle Hotelli Kulkurille. Night Club Kulkurin Kievari toimii Hotelli Kulkurin yhteydessä, joka sijaitsee Oulun läänissä Haapajärvellä. Tarkoituksena oli kartoittaa kehittämiskohteita Night Club Kulkurin Kievarin toiminnassa, jotta sen konsepti olisi mahdollisimman monipuolinen erilaisten palveluiden suhteen. Uusien ideoiden avulla pyrittiin lisäämään palvelutarjontaa, joka houkuttelisi lisää asiakkaita käyttämään yrityksen palveluita. Opinnäytetyön tavoitteena oli tuottaa palveluiden kehittämissuunnitelma, josta olisi mahdollisimman paljon hyötyä toimeksiantajalle tulevaisuudessa.
Teoreettinen viitekehys pohjautui pääosin palvelumuotoiluun ja sen menetelmiin. Viitekehykseen kuului lisäksi palvelu ja palvelun laatu sekä tapahtumat palvelutuotteena. Työssä käytettiin hyväksi Moritzin kehittämää palvelumuotoilun mallia. Työ jakautui kuuteen eri vaiheeseen, jotka olivat ymmärrä, pohdi, kehitä, seulo, selitä ja toteuta. Ymmärrä -vaiheessa kartoitettiin lähtötilanne, jonka myötä selvisi yrityksen tarjonta. Tässä vaiheessa selvitettiin myös toimeksiantajan mielipiteet kehitystä kaipaavista kohteista. Käytettyjä menetelmiä ymmärrä -vaiheessa olivat asiantuntijahaastattelu ja havainnointi. Pohdi -vaiheessa määriteltiin projekti eli mitä se tulisi sisältämään ja mitkä olisivat sen keskeisimmät käsitteet. Kehitä -vaiheessa ideoitiin 8x8 -menetelmän ja Business Model Canvaasin avulla. Seulo -vaiheessa vain realistisimmat ideat valittiin jatkokehitystä varten. Selitä -vaiheessa valitut ideat läpikäytiin ja havainnollistettiin palvelupolun ja asiakasprofiilien avulla. Toteuta -vaiheessa työn tuloksia arvioitiin SWOT- analyysin avulla.
Työn tuloksena saatiin kehittämisideoita, jotka muodostuivat palvelumuotoilun menetelmien kautta. Kehitysideoita olivat uudet tapahtumat, uudistettu tuotemenu ja kanta-asiakasjärjestelmä. Tapahtumiin suunniteltiin kolme erilaista teema-iltaa. Uudistettu tuotemenu antaisi asiakkaille informaatiota yrityksen tuotteista. Kanta-asiakasjärjestelmän avulla yritys saisi uskollisia ja pitkäaikaisia asiakkaita.
Teoreettinen viitekehys pohjautui pääosin palvelumuotoiluun ja sen menetelmiin. Viitekehykseen kuului lisäksi palvelu ja palvelun laatu sekä tapahtumat palvelutuotteena. Työssä käytettiin hyväksi Moritzin kehittämää palvelumuotoilun mallia. Työ jakautui kuuteen eri vaiheeseen, jotka olivat ymmärrä, pohdi, kehitä, seulo, selitä ja toteuta. Ymmärrä -vaiheessa kartoitettiin lähtötilanne, jonka myötä selvisi yrityksen tarjonta. Tässä vaiheessa selvitettiin myös toimeksiantajan mielipiteet kehitystä kaipaavista kohteista. Käytettyjä menetelmiä ymmärrä -vaiheessa olivat asiantuntijahaastattelu ja havainnointi. Pohdi -vaiheessa määriteltiin projekti eli mitä se tulisi sisältämään ja mitkä olisivat sen keskeisimmät käsitteet. Kehitä -vaiheessa ideoitiin 8x8 -menetelmän ja Business Model Canvaasin avulla. Seulo -vaiheessa vain realistisimmat ideat valittiin jatkokehitystä varten. Selitä -vaiheessa valitut ideat läpikäytiin ja havainnollistettiin palvelupolun ja asiakasprofiilien avulla. Toteuta -vaiheessa työn tuloksia arvioitiin SWOT- analyysin avulla.
Työn tuloksena saatiin kehittämisideoita, jotka muodostuivat palvelumuotoilun menetelmien kautta. Kehitysideoita olivat uudet tapahtumat, uudistettu tuotemenu ja kanta-asiakasjärjestelmä. Tapahtumiin suunniteltiin kolme erilaista teema-iltaa. Uudistettu tuotemenu antaisi asiakkaille informaatiota yrityksen tuotteista. Kanta-asiakasjärjestelmän avulla yritys saisi uskollisia ja pitkäaikaisia asiakkaita.