Markkinoivan messuosaston suunnittelu ja toteutus Case: Bisnespäivät
Salakka, Katja; Thun, Susanna (2013)
Salakka, Katja
Thun, Susanna
Laurea-ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013120319598
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013120319598
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli markkinoida Laurea Eventsin tapahtumapalveluita näyttävästi ja tuoda samalla Laurea Eventsin palveluita tunnetuksi. Tavoitteena oli suunnitella ja toteuttaa Laurea Events tapahtumapalveluille näyttävä messuosasto Bisnespäivät messuille syyskuussa 2013.
Toimeksiantajana oli Laurea Events tapahtumapalveluiden yksikkö. Laurea Events on ammat-tikorkeakoulun sisällä toimiva yksikkö, joka toimii myös oppimisympäristönä. Laurea Eventsin tapahtumapalveluista vastaa tapahtumakoordinaattori, joka hoitaa tapahtumien koordinoinnin opiskelijoiden toimiessa tapahtumien suunnittelussa ja toteutuksessa. Tarve tälle opinnäytetyön toteutukselle syntyi viime vuoden Sihteeri & Assistentti -messuilla. Silloin Laurea Eventsille varattiin oma messuosasto vuodeksi 2013.
Opinnäytetyön viitekehys muodostui markkinoinnin eri osa-alueista, markkinointiviestinnästä, tapahtumamarkkinoinnista, tunnettuudesta, näkyvyydestä ja tapahtumien suunnittelusta ja toteutuksesta. Käytettävät tutkimusmenetelmät olivat suunnitteluvaiheessa käytetty aivoriihi ja benchmarking sekä tapahtumassa käytetty osallistuva havainnointi.
Markkinointiin perehdyttiin laajasti erilaisten tapahtumien näkökulmasta. Osallistuva havainnointi toteutettiin messupäivinä havainnoitaessa messukävijöitä. Benchmarkkaus toteutettiin osallistumalla Kongressi 2013 -messutapahtumaan. Bisnespäivät -messutapahtuma oli Laurea Eventsin kehittämiselle tarpeellinen ja sen vaikutukset olivat positiivisia. Laurea Events sai uusia kontakteja, joita oli lähdetty hakemaan. Yhteistyö joidenkin asiakkaiden kanssa on jo alkanut. Yhteenvetona voidaan todeta, että messutapahtuma oli Laurea Eventsille toimiva kanava saada yhteistyökumppaneita ja uusia asiakkaita.
Toimeksiantajana oli Laurea Events tapahtumapalveluiden yksikkö. Laurea Events on ammat-tikorkeakoulun sisällä toimiva yksikkö, joka toimii myös oppimisympäristönä. Laurea Eventsin tapahtumapalveluista vastaa tapahtumakoordinaattori, joka hoitaa tapahtumien koordinoinnin opiskelijoiden toimiessa tapahtumien suunnittelussa ja toteutuksessa. Tarve tälle opinnäytetyön toteutukselle syntyi viime vuoden Sihteeri & Assistentti -messuilla. Silloin Laurea Eventsille varattiin oma messuosasto vuodeksi 2013.
Opinnäytetyön viitekehys muodostui markkinoinnin eri osa-alueista, markkinointiviestinnästä, tapahtumamarkkinoinnista, tunnettuudesta, näkyvyydestä ja tapahtumien suunnittelusta ja toteutuksesta. Käytettävät tutkimusmenetelmät olivat suunnitteluvaiheessa käytetty aivoriihi ja benchmarking sekä tapahtumassa käytetty osallistuva havainnointi.
Markkinointiin perehdyttiin laajasti erilaisten tapahtumien näkökulmasta. Osallistuva havainnointi toteutettiin messupäivinä havainnoitaessa messukävijöitä. Benchmarkkaus toteutettiin osallistumalla Kongressi 2013 -messutapahtumaan. Bisnespäivät -messutapahtuma oli Laurea Eventsin kehittämiselle tarpeellinen ja sen vaikutukset olivat positiivisia. Laurea Events sai uusia kontakteja, joita oli lähdetty hakemaan. Yhteistyö joidenkin asiakkaiden kanssa on jo alkanut. Yhteenvetona voidaan todeta, että messutapahtuma oli Laurea Eventsille toimiva kanava saada yhteistyökumppaneita ja uusia asiakkaita.