Sähköpostimarkkinoinnin tuotteistaminen
Humalamäki, Timo (2013)
Humalamäki, Timo
Turun ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013120419871
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013120419871
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoitus on selvittää, miten asiantuntijapalveluita tarjoavan pienen yrityksen palvelun myyntiä voidaan tehostaa tuotteistamalla, kun kohderyhmänä on toiset asiantuntijaorganisaatiot. Esimerkkipalveluna on Tatami Media Labs Oy:n sähköpostimarkkinointipalvelu.
Opinnäytetyön viitekehys perustuu asiantuntijapalveluiden tuotteistamista ja sähköpostimarkkinoinnin erityispiirteitä käsittelevän teorian ympärille. Asiantuntijapalveluille on tyypillistä, että varsinaista käsin kosketeltavaa tuotetta ei ole. Vaikka palvelun myyminen on haastavaa, tuotteistamisella siitä on mahdollista saada konkreettinen ja helposti ymmärrettävä kokonaisuus, joka asiakkaan on helppo ostaa.
Tatamin potentiaaliset asiakkaat - muut asiantuntijapalveluita myyvät yritykset – voisivat hyötyä sähköpostimarkkinoinnista. Sähköpostimarkkinointi on hyvä kanava asiakassuhteen luomiseen, sen tehokkuus on tarkasti mitattavissa ja se voidaan kohdistaa tarkasti oikeille kohderyhmille.
Aineisto kerättiin teemahaastatteluiden avulla. Haastattelujen kohteina oli 4 organisaatiota, joista kahdella sähköpostimarkkinointi oli ollut käytössä jo pitkään, yhdellä se oli juuri otettu käyttöön ja yhdellä sitä ei ollut vielä käytössä. Tutkimuksen avulla selvitettiin, mitkä ovat yritysten suurimmat haasteet markkinoinnissa, minkälainen tietotaito yrityksissä on sähköpostimarkkinoinnista ja miten yritysten olisi helpoin ostaa sähköpostimarkkinointia.
Teoriassa esille tullut tieto, että tuotteistettua palvelua on helpompi myydä kuin tuotteistamatonta palvelua, sai haastatteluissa vahvistuksen. Kun Tatami tuotteistaa sähköpostimarkkinointinsa, potentiaalisten asiakkaiden on helpompi hahmottaa palvelun sisältö ja hinta. Myös palvelun toteutus helpottuu, kun palvelun sisäiset prosessit on vakioitu tuotteistamalla. Haastatteluista voidaan tulkita, että Tatamin olisi järkevintä jakaa sähköpostimarkkinointi kahteen erilaiseen palvelupakettiin. Toista pakettia tarjottaisiin yrityksille, joilla on kattava kokemus sähköpostimarkkinoinnin toteuttamisesta ja toista niille, jotka eivät ole sitä ennen käyttäneet.
Opinnäytetyön viitekehys perustuu asiantuntijapalveluiden tuotteistamista ja sähköpostimarkkinoinnin erityispiirteitä käsittelevän teorian ympärille. Asiantuntijapalveluille on tyypillistä, että varsinaista käsin kosketeltavaa tuotetta ei ole. Vaikka palvelun myyminen on haastavaa, tuotteistamisella siitä on mahdollista saada konkreettinen ja helposti ymmärrettävä kokonaisuus, joka asiakkaan on helppo ostaa.
Tatamin potentiaaliset asiakkaat - muut asiantuntijapalveluita myyvät yritykset – voisivat hyötyä sähköpostimarkkinoinnista. Sähköpostimarkkinointi on hyvä kanava asiakassuhteen luomiseen, sen tehokkuus on tarkasti mitattavissa ja se voidaan kohdistaa tarkasti oikeille kohderyhmille.
Aineisto kerättiin teemahaastatteluiden avulla. Haastattelujen kohteina oli 4 organisaatiota, joista kahdella sähköpostimarkkinointi oli ollut käytössä jo pitkään, yhdellä se oli juuri otettu käyttöön ja yhdellä sitä ei ollut vielä käytössä. Tutkimuksen avulla selvitettiin, mitkä ovat yritysten suurimmat haasteet markkinoinnissa, minkälainen tietotaito yrityksissä on sähköpostimarkkinoinnista ja miten yritysten olisi helpoin ostaa sähköpostimarkkinointia.
Teoriassa esille tullut tieto, että tuotteistettua palvelua on helpompi myydä kuin tuotteistamatonta palvelua, sai haastatteluissa vahvistuksen. Kun Tatami tuotteistaa sähköpostimarkkinointinsa, potentiaalisten asiakkaiden on helpompi hahmottaa palvelun sisältö ja hinta. Myös palvelun toteutus helpottuu, kun palvelun sisäiset prosessit on vakioitu tuotteistamalla. Haastatteluista voidaan tulkita, että Tatamin olisi järkevintä jakaa sähköpostimarkkinointi kahteen erilaiseen palvelupakettiin. Toista pakettia tarjottaisiin yrityksille, joilla on kattava kokemus sähköpostimarkkinoinnin toteuttamisesta ja toista niille, jotka eivät ole sitä ennen käyttäneet.