PUNKAHARJUN LOMAKESKUKSEN OHJELMAPALVELUIDEN KEHITTÄMINEN
Lepistö, Lotta (2013)
Lepistö, Lotta
Mikkelin ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013120319714
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013120319714
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena on parantaa Punkaharjun Lomakeskuksen ohjelmapalveluiden markkinointia, saatavuutta sekä lisätä alueen vetovoimatekijöitä. Opinnäytetyön konkreettisena tavoitteena on ohjelma-palveluiden asiakasmäärän kasvattaminen. Tutkimuskysymyksenä opinnäytetyössä on kuinka Punka-harjun Lomakeskuksen ohjelmapalveluita voidaan parantaa. Opinnäytetyöni liittyy koko Punkaharjun Lomakeskuksen toiminnan kehittämiseen. Toimeksiantaja Punkaharjun Lomakeskus, kansainvälisemmin Punkaharju Resort on Savonlinnan matkailualueen yksi nopeimmin kehittyvistä lomakeskusalueista. Punkaharjun Lomakeskus tarjoaa loistavat ja tilavat puitteet ohjelmapalveluiden vetämiseen ja alueen ohjelmapalvelutarjonta onkin runsasta. Ohjelmapalveluiden myynti on kuitenkin heikkoa, eivätkä asiak-kaat ole erityisen kiinnostuneita alueen mahdollisista aktiviteeteista.
Opinnäytetyön viitekehyksenä ovat kehittämistyön menetelmät, ohjelmapalveluiden laatu sekä ohjelma-palveluiden tuotteistaminen ja markkinointi. Opinnäytetyön tutkimusmenetelmänä on käytetty kvantita-tiivista, eli määrällistä tutkimusmenetelmää, jota on täydennetty kvalitatiivisella eli laadullisella tutki-musmenetelmällä. Asiakaskysely laadittiin ohjelmapalveluiden kolmen laatutekijän mukaan ja se kerättiin Punkaharjun Lomakeskuksen asiakkailta kesällä 2013. Kyselyyn vastaajia, eli ohjelmapalveluiden käyttäjiä oli 32. Kyselyn pohjalta tehtiin kehitysehdotuksia Punkaharjun Lomakeskuksen ohjelmapalve-luille ja viikko-ohjelmaesitteelle. Kehittämisen menetelmänä opinnäytetyössä on tuotekehitys, jonka tar-vekartoitus on tehty asiakaskyselyn avulla.
Asiakaskyselyn perusteella kehittämiskohteiksi muodostuivat ohjelmapalveluluiden markkinointi, oh-jelmapalveluiden varaaminen sekä ohjelmapalveluiden kuvaukset ja ulkoasut. Kehitysehdotukset ohjel-mapalveluille ovat markkinoinnin asiakasryhmien segmentointi ja ohjelmapalveluiden paketointi sekä ohjelmapalveluiden kiinnostusta herättävät kuvaukset ja ulkoasut. Lisäksi vastaanottoon suositellaan sinne sijoitettavaksi ohjelmapalveluista kertovat julisteet ja tv-ruudut sekä asiakkaille jaettava erillinen esite, joka sisältää viikko-ohjelman.
Jatkotutkimuksena ehdottaisin ohjelmapalveluiden tutkimista ulkomaalaisten asiakkaiden näkökulmasta. Myös ohjelmapalveluiden aihetta ja sisältöä käsittelevä tutkimus olisi hyvä tehdä.
Opinnäytetyön viitekehyksenä ovat kehittämistyön menetelmät, ohjelmapalveluiden laatu sekä ohjelma-palveluiden tuotteistaminen ja markkinointi. Opinnäytetyön tutkimusmenetelmänä on käytetty kvantita-tiivista, eli määrällistä tutkimusmenetelmää, jota on täydennetty kvalitatiivisella eli laadullisella tutki-musmenetelmällä. Asiakaskysely laadittiin ohjelmapalveluiden kolmen laatutekijän mukaan ja se kerättiin Punkaharjun Lomakeskuksen asiakkailta kesällä 2013. Kyselyyn vastaajia, eli ohjelmapalveluiden käyttäjiä oli 32. Kyselyn pohjalta tehtiin kehitysehdotuksia Punkaharjun Lomakeskuksen ohjelmapalve-luille ja viikko-ohjelmaesitteelle. Kehittämisen menetelmänä opinnäytetyössä on tuotekehitys, jonka tar-vekartoitus on tehty asiakaskyselyn avulla.
Asiakaskyselyn perusteella kehittämiskohteiksi muodostuivat ohjelmapalveluluiden markkinointi, oh-jelmapalveluiden varaaminen sekä ohjelmapalveluiden kuvaukset ja ulkoasut. Kehitysehdotukset ohjel-mapalveluille ovat markkinoinnin asiakasryhmien segmentointi ja ohjelmapalveluiden paketointi sekä ohjelmapalveluiden kiinnostusta herättävät kuvaukset ja ulkoasut. Lisäksi vastaanottoon suositellaan sinne sijoitettavaksi ohjelmapalveluista kertovat julisteet ja tv-ruudut sekä asiakkaille jaettava erillinen esite, joka sisältää viikko-ohjelman.
Jatkotutkimuksena ehdottaisin ohjelmapalveluiden tutkimista ulkomaalaisten asiakkaiden näkökulmasta. Myös ohjelmapalveluiden aihetta ja sisältöä käsittelevä tutkimus olisi hyvä tehdä.