Työhyvinvoinnin kehittäminen :case Turun lentoasema
Korpi, Linda (2013)
Korpi, Linda
Turun ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013120419910
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013120419910
Tiivistelmä
Työhyvinvointi ja sen merkitys ovat korostuneet työelämässä yhä enemmän. Työelämässä tapahtuu muutoksia ja uudistuksia, jotka voivat luoda suuriakin haasteita ja osaltaan vaikuttaa merkittävästi työntekijöiden hyvinvointiin. Hyvä työhyvinvointi lisää merkittävästi yrityksen kilpailukykyä, pidentää työuria ja luo pohjan yrityksen toimivuudelle. Lisäkustannukset, esimerkiksi sairauspoissaolot ovat seurausta huonosta hyvinvoinnista työpaikalla. Hyvällä esimiestyöllä voidaan vaikuttaa henkilöstön hyvinvointiin työilmapiirin ja oman johtamisen kautta.
Opinnäytetyön toimeksiantajana on Turun lentoasema ja työn tavoitteena on tarkastella työhyvinvoinnin nykytilaa yrityksessä ja tuottaa kehitysehdotuksia miten sitä voisi mahdollisesti parantaa ja edistää tulevaisuudessa.
Tiedonkeruumenetelmänä käytin työhyvinvointikyselyä, jonka lähetin kaikille Turun lentoaseman työntekijöille sekä haastatteluja, jotka toteutin neljälle lentoaseman työntekijälle. Kyselyn aiheina olivat yleinen työhyvinvointi ja työkyky, työturvallisuus, ergonomia, työyhteisö, motiivit ja odotukset sekä esimiestyö. Kyselyn tarkoituksena oli kerätä tietoa yleisesti työhyvinvoinnin tilasta yrityksessä. Haastattelujen tarkoituksena oli kerätä syvempää tietoa kyselyn vastauksista nousseiden asioiden suhteen.
Tutkimuksessa selvisi, että yrityksen työhyvinvoinnin tila on tällä hetkellä melko hyvä. Turvallisuusasiat ovat kunnossa, mutta työilmapiiriin ja esimiestyöhön liittyvissä asioissa olisi parantamisen varaa. Tärkeimmät kehittämiskohteet esimiestyössä ovat säännöllinen palaute työntekijöille, tehokkaampi ongelmanratkaisu ja palkitseminen hyvistä työsuorituksista. Nämä pitäisivät työntekijät motivoituneina ja sitoutuneina. Tulosten perusteella säännöllinen tyhy-toiminta ja varhainen puuttuminen työyhteisössä ilmeneviin ongelmiin parantaisi yrityksen työilmapiiriä.
Opinnäytetyön toimeksiantajana on Turun lentoasema ja työn tavoitteena on tarkastella työhyvinvoinnin nykytilaa yrityksessä ja tuottaa kehitysehdotuksia miten sitä voisi mahdollisesti parantaa ja edistää tulevaisuudessa.
Tiedonkeruumenetelmänä käytin työhyvinvointikyselyä, jonka lähetin kaikille Turun lentoaseman työntekijöille sekä haastatteluja, jotka toteutin neljälle lentoaseman työntekijälle. Kyselyn aiheina olivat yleinen työhyvinvointi ja työkyky, työturvallisuus, ergonomia, työyhteisö, motiivit ja odotukset sekä esimiestyö. Kyselyn tarkoituksena oli kerätä tietoa yleisesti työhyvinvoinnin tilasta yrityksessä. Haastattelujen tarkoituksena oli kerätä syvempää tietoa kyselyn vastauksista nousseiden asioiden suhteen.
Tutkimuksessa selvisi, että yrityksen työhyvinvoinnin tila on tällä hetkellä melko hyvä. Turvallisuusasiat ovat kunnossa, mutta työilmapiiriin ja esimiestyöhön liittyvissä asioissa olisi parantamisen varaa. Tärkeimmät kehittämiskohteet esimiestyössä ovat säännöllinen palaute työntekijöille, tehokkaampi ongelmanratkaisu ja palkitseminen hyvistä työsuorituksista. Nämä pitäisivät työntekijät motivoituneina ja sitoutuneina. Tulosten perusteella säännöllinen tyhy-toiminta ja varhainen puuttuminen työyhteisössä ilmeneviin ongelmiin parantaisi yrityksen työilmapiiriä.