Monikulttuurisen osaamisen vahvistaminen varhaiskasvatuksessa
Kunelius, Henna (2013)
Kunelius, Henna
Saimaan ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013120419850
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013120419850
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä oli tarkoituksena kuvata uusi monikulttuurista osaamista vahvistava prosessimalli. Se yhdistää koulutuksen ja työnohjauksen. Mallia käytettiin Imatralla Rajapatsaan päiväkodissa vahvistamaan henkilökunnan monikulttuurista osaamista. Henkilökunnan toiveen mukaisesti keskityttiin tutkimaan nimenomaan venäläistä kulttuuria.
Tarkoituksena oli opinnäytetyötä varten kirjoittaa Rajapatsaan päiväkodin ta-pahtumista kaksi artikkelia, jotka ovat tämän selvitystehtävän tuotos. Niissä ku-vataan prosessin malli, kulku ja vaikutukset työyhteisöön. Vaikutukset on saatu selville jakamalla henkilökunnalle kyselylomake prosessin päätyttyä. Vastauksia tutkittiin ja teemoiteltiin, jotta vaikutukset voitiin esittää artikkeleissa tiiviissä muodossa.
Vastausten perusteella prosessista oli hyötyä Rajapatsaan päiväkodin henkilö-kunnalle. He saivat lisää tietoa ja kokemuksia venäläisestä kulttuurista. Työhön saatiin uusia toimintatapoja, ja monikulttuurisista asioista keskusteleminen työyhteisössä lisääntyi. Työyhteisön ilmapiiri koettiin prosessin aikana ja sen jälkeen avoimeksi ja arvostavaksi.
Näiden tulosten perusteella voitaisiin ajatella tätä mallia käytettäväksi myös muissa työyhteisöissä. Tutkimuksia siitä, minkälaisia tuloksia niissä saatiin, voisi olla tarpeellista tehdä tulevaisuudessa, jotta saadaan tietoa siitä, minkälaisissa yhteisöissä malli toimii.
Tarkoituksena oli opinnäytetyötä varten kirjoittaa Rajapatsaan päiväkodin ta-pahtumista kaksi artikkelia, jotka ovat tämän selvitystehtävän tuotos. Niissä ku-vataan prosessin malli, kulku ja vaikutukset työyhteisöön. Vaikutukset on saatu selville jakamalla henkilökunnalle kyselylomake prosessin päätyttyä. Vastauksia tutkittiin ja teemoiteltiin, jotta vaikutukset voitiin esittää artikkeleissa tiiviissä muodossa.
Vastausten perusteella prosessista oli hyötyä Rajapatsaan päiväkodin henkilö-kunnalle. He saivat lisää tietoa ja kokemuksia venäläisestä kulttuurista. Työhön saatiin uusia toimintatapoja, ja monikulttuurisista asioista keskusteleminen työyhteisössä lisääntyi. Työyhteisön ilmapiiri koettiin prosessin aikana ja sen jälkeen avoimeksi ja arvostavaksi.
Näiden tulosten perusteella voitaisiin ajatella tätä mallia käytettäväksi myös muissa työyhteisöissä. Tutkimuksia siitä, minkälaisia tuloksia niissä saatiin, voisi olla tarpeellista tehdä tulevaisuudessa, jotta saadaan tietoa siitä, minkälaisissa yhteisöissä malli toimii.