Leikki-ikäinen lapsi näytteenotossa - kirjallinen potilasohje vanhemmille
Alastalo, Sanna; Nilsen, Satu (2013)
Alastalo, Sanna
Nilsen, Satu
Karelia-ammattikorkeakoulu (Pohjois-Karjalan ammattikorkeakoulu)
2013
Creative Commons Attribution-NoDerivs 1.0 Suomi
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013120319803
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013120319803
Tiivistelmä
Näytteenotto lapsiasiakkaalta on yksi laboratorio- ja hoitohenkilökunnan vaativimmista tehtävistä. Näytteenottotilanne ja vieras ympäristö voivat aiheuttaa lapselle ahdistusta ja pelkoa. Näytteenottajalta edellytetään hyvää vuorovaikutustaitoa, tietoa lapsen kehitysvaiheista ja kokemusta lasten näytteenotosta.
Vanhempien ohjaaminen ja riittävä tiedon antaminen näytteenottoon valmistautumisesta luovat pohjan onnistuneelle kokemukselle. Lapsen lisäksi myös vanhemmat valmistautuvat näytteenottotilanteeseen ja voivat kokea näytteenotosta johtuvaa pelkoa ja ahdistusta. Nämä tunteet heijastuvat lapseen, joten näiden tunteiden tunnistaminen on tärkeää.
Alkutilannetta kartoitettiin haastattelemalla näytteenottajia, terveydenhoitajaa sekä kolmea äitiä. Toiminnallisen opinnäytetyön tarkoituksena oli lisätä leikki-ikäisen lapsen vanhempien ohjausta ja tietoutta näytteenottoon valmistautumisesta. Tehtävänä oli suunnitella kirjallinen potilasohje vanhemmille ja kehittää lasten näytteenottotilanteita.
Produktina eli tuotoksena laadittiin helppolukuinen käytännön ohjeita antava potilasohje leikki-ikäisten lasten vanhemmille. Potilasohjeen avulla vanhemmat voivat ennakkoon käydä läpi tulevaa näytteenottotilannetta lapsensa kanssa. Tulevaisuudessa potilasohjetta voisi hyödyntää apuvälineenä erilaisissa toimenpiteissä leikki-ikäisen lapsen kanssa.
Vanhempien ohjaaminen ja riittävä tiedon antaminen näytteenottoon valmistautumisesta luovat pohjan onnistuneelle kokemukselle. Lapsen lisäksi myös vanhemmat valmistautuvat näytteenottotilanteeseen ja voivat kokea näytteenotosta johtuvaa pelkoa ja ahdistusta. Nämä tunteet heijastuvat lapseen, joten näiden tunteiden tunnistaminen on tärkeää.
Alkutilannetta kartoitettiin haastattelemalla näytteenottajia, terveydenhoitajaa sekä kolmea äitiä. Toiminnallisen opinnäytetyön tarkoituksena oli lisätä leikki-ikäisen lapsen vanhempien ohjausta ja tietoutta näytteenottoon valmistautumisesta. Tehtävänä oli suunnitella kirjallinen potilasohje vanhemmille ja kehittää lasten näytteenottotilanteita.
Produktina eli tuotoksena laadittiin helppolukuinen käytännön ohjeita antava potilasohje leikki-ikäisten lasten vanhemmille. Potilasohjeen avulla vanhemmat voivat ennakkoon käydä läpi tulevaa näytteenottotilannetta lapsensa kanssa. Tulevaisuudessa potilasohjetta voisi hyödyntää apuvälineenä erilaisissa toimenpiteissä leikki-ikäisen lapsen kanssa.